Autonomní řízení je v současné době podobně velkým tématem jako elektromobilita. Ovšem technologie je prozatím nedostatečná a proto automobilky, potažmo vývojáři takových řešení potřebují obrovské balíky dat, které jim umožní celý systém zdokonalovat. A zde se přístupy některých automobile nemohou více rozcházet. Zatímco Tesla nechává tato data sbírat své zákazníky, Mercedes prohlásil, že dokud nebude technologii prodávat, dokud nebude dokonalá.
Riskovat či neriskovat?
Tesla udělala ze systému Autopilot a možností autonomní jízdy jeden ze svých velkých marketingových nástrojů a důvod, proč si Teslu koupit, a to i přesto, že celý systém není ani zdaleka tak dokonalý, jak by být měl, jak dokazuje řada nehod, v některých případech i smrtelných. Tesla však díky bezdrátovému připojení vozu neustále sbírá data, která jsou vyhodnocována a celý systém je na základě nich aktualizován a zdokonalován.
Tesla proto nemá problém zájemcům z řad svých zákazníků otevírat nejrůznější bety svých nových autonomních funkcí, které mohou kdykoliv vykázat selhání. To je zcela opačný přístup, než jaký zastává Mercedes. Etablovaný výrobce vozů nechce vystavovat životy svých zákazníků všanc a ven je nepouští do té doby, dokud nejsou schváleny samotnou automobilkou, ale i vládami.
Stojí to za to?
Proto mohou testování nových autonomních technologií u Mercedesu provádět pouze certifikovaní řidiči. Oba tyto zcela odlišné přístupy mají své klady i zápory, ovšem je dobré si uvědomit, že ohrožování životů ve jménu pokroku není vždy tím nejšťastnějším způsobem.
Je zcela nezpochybnitelné, že Tesla přinesla do automobilového průmyslu obrovské množství pozitivních změn. Ovšem některé tradičnějších přístupy, které jsou charakteristické pro staré dobré výrobce v některých případech až stoletou historií, jsou pro zákazníky minimálně o něco bezpečnější.
Zdroje: Tesla, Mercedes