Že jsou dodávky pomalé? Tyhle tři to natřou i některým supersportům

Dodávka je pro automobilové nadšence tradičně zcela nedůležité vozidlo. Často jsou navrženy pro ultimátní pracovní účely, takže o jejich sportovním rodokmenu nebo koncepci nemůže být ani řeč. Taková je ovšem pouze teorie.

V praxi bychom našli hned několik hodně upravených dodávek. Až potkáte následující tři dodávky na semaforech, rozhodně se s nimi nesnažte závodit. Nemáte sebemenší šanci!

Ford Transit s motorem z Jaguaru XJ-220

Jaguar XJ-220 byl ve své době opravdu rychlým autem. Díky svému elegantnímu a aerodynamickému vzhledu dokázal z 0 na 100 km/h zrychlit už za 3,6 vteřiny a maximální rychlost se pohybovala za hranicí 320 km/h. Ptáte se, jak je to možné? Jaguar za své výkony vděčil hlavně pětilitrovému šestiválci produkujícím masivních 640 koní.

zdroj: 95RON

Automobilka chtěla vyzkoušet motor v něčem trochu neobvyklém. Které auto si vybrala? Klasický Ford Transit! Dodávka byla upravena tak, aby ve všech ohledech vyhovovala nové pohonné jednotce. Jakmile byl vývoj Jaguaru XJ-220 dokončen, vydal se i Transit s výkonným motorem do světa. Jeho současní majitelé si ještě trochu pohráli s motorem a hlavně s podvozkem. Díky tomu už není Transit nedotáčivý, takže je ideální na závody do vrchů.

Ford Supervan

Tento skvost byl původně vyroben už v roce 1971, kdy těžil ze zbrusu nové karoserie Transitu 1. generace. Tím ale podobnost s touto dodávkou končí! Podvozek a motor totiž pochází z Fordu GT40. Vskutku originální kombinace, co myslíte? Terry Drury Racing brával tohle auto na rozličné automobilové akce po celé Evropě a všude kam přijel, budil Transit patřičný rozruch. Přitom se na první pohled jedná o obyčejný Ford s rozšířenými blatníky.

By Vauxford – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64106433

V roce 1984 vznikla druhá verze Supervanu. Šlo hlavně o použití modernějších materiálů, jako byla skelná vata. Díky ní mohli konstruktéři vytvořit přesnou repliku karoserie Transitu 2. generace. K tomu přidejte ještě masivní přední spojler, velké boční otvory pro sání vzduchu a obrovské zadní křídlo. A co bylo uvnitř? Tam se nacházel motor Cosworth, díky čemuž jel Supervan až 280 km/h.

Jméno Supervan se vrátilo až v roce 1994 se třetí generací superrychlé dodávky. Pro tentokrát použili konstruktéři karoserii Transitu 5. generace. Supervan 3 přežil oproti svým starším bratříčkům o dost déle. Dočkal se dokonce důkladné renovace v roce 2004. Během ní byl opatřen i zbrusu novým motorem Cosworth Pro Sports 3000 V6.

Renault Espace F1

V roce 1995 automobilka Renault slavila 10 let od svého vstupu do Formule 1. Všichni asi tušíme, že taková výročí se musí oslavit. K tomu přidejme ještě oslavu nového modelu Espace a vznikne nám hodně jedinečná kombinace. Místo toho, aby se Renault zabýval oběma výročími zvlášť, je spojil dohromady. Vznikla radikální dodávka s karoserií z uhlíkových vláken poháněná motorem V10 z Formule 1. Výkon 787 koní odpovídal monopostu F1 z roku 1993.

By Thesupermat – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34871489

Jak se výkon přenášel na kola? Takový motor samozřejmě potřeboval odpovídající převodovku a Renault si s tímto problémem opravdu hlavu nelámal. Jednoduše ji vzal ze stejného monopostu F1. Díky tomu mohl Espace F1 zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3 vteřiny a maximální rychlost byla téměř 320 km/h. Chtěli byste se takovou dodávkou projet?

Čtěte také: Nudí vás konvenční downsizingové motory? Nadšenec si do svého auta dal obrovský motor z tanku.

Tyto tři dodávky jasně ukazují, že i krabice na kolech může být hodně rychlá. Kterou z nich byste chtěli mít ve své garáži?

Autor: Martin Liška
zavřít reklamu