Když se řekne VAZ 2101, některým lidem to dnes již příliš neřekne. Když se ale řekne žigulík, vědí všichni. První model tohoto slavného sovětského vozu byl vytvořen v licenci italského koncernu Fiat na základě modelu Fiat 124. Automobil se vyráběl v letech 1970 až 1983 a celkem bylo smontováno 2 miliony 700 tisíc kusů. Základní „kopějka“ VAZ-2101 položila základ celé rodiny modelů VAZ, jako byl kombi 2102, vylepšený 2103, modernizovaný 2106 i modely 2105 a 2107. Všechny byly sestaveny na podvozku VAZ 2101 s využitím osvědčených parametrů a vlastností.
Dohoda s Fiatem
V srpnu 1966 byla na moskevském ministerstvu zahraničního obchodu podepsána licenční smlouva s italským koncernem Fiat o spolupráci při výrobě osobních automobilů. Na základě této dohody byl schválen projekt výstavby závodu na území SSSR na výrobu tří prototypů Fiatu 124 neboli automobilů VAZ 2101 (sedan), VAZ 2102 (kombi) a „luxusní“ vůz VAZ 2103.
Problém jménem ruské silnice
Když byl italský Fiat 124 přivezen na ruské silnice k testování, výsledky byly zklamáním. Vůz nemohl být provozován v „terénních“ podmínkách SSSR. Hlavními problémy byly nedostatečná pevnost skříňové karoserie, vyrobené z tenkého kovu, neúčinnost zadních kotoučových brzd a nízká světlá výška. Karoserie se při jízdě přes výmoly a výtluky jednoduše rozpadala.
Výsledkem zkoušek bylo, že budoucí model VAZ 2101, jehož vlastnosti bylo třeba zlepšit, dostal bubnové zadní brzdy, světlá výška se zvětšila o 30 milimetrů a karoserie byla místo bodového svařování kompletně svařena přes všechny spoje. Kromě toho byl vačkový hřídel motoru přesunut zdola nahoru, což bylo provedeno pro pohodlí sovětských majitelů vozů, kteří byli zvyklí seřizovat ventilové vůle sami.
Výroba začíná
Celkem bylo na designu Fiatu 124 provedeno více než 800 změn, po kterých vůz dostal název Fiat 124R. „Rusifikace“ Fiatu 124 se ukázala jako velmi užitečná i pro samotnou společnost FIAT, která nashromáždila unikátní informace o spolehlivosti svých vozů v extrémních provozních podmínkách.
Prvních exemplář modelu VAZ 2101 vyjel z továrny v Toljatti 19. dubna 1970. V srpnu byl model vyzkoušen a závod dosáhl stanovené, ale ne plné kapacity v následujícím roce 1971. Tehdy bylo vyrobeno 172 176 vozů. V roce 1972 sjelo z montážní linky už 379 008 vozů a v roce 1974 začal závod pracovat na plnou kapacitu. V průběhu výroby se vylepšoval model, propracovávaly se technologie lakování, vybíraly se lepší materiály pro kompletní odhlučnění a zvýšení celkové úrovně komfortu.
Žiguli nebo Lada
Nová automobilka ve městě Toljatti, které leží na levém břehu řeky Volhy asi 800 km od Moskvy, dostala jméno AvtoVAZ, tedy Volžský automobilový závod. Datum, kdy z ní vyjel první vůz, nebyl náhodný. 22. dubna 1970 si totiž Sovětský svaz připomínal sto let od narození Vladimira Iljiče Lenina.
Většina lidí ale novému automobilu neříkala jeho oficiálním názvem, mluvili o něm jako o „žiguli“ podle stejnojmenné pahorkatiny, která se nachází naproti automobilce. Pro vývoz zvolili Sověti název Lada, exportní verze vozu se tak nazývala Lada 1200. Nicméně v Československu se mnohem více vžil počeštěný název „žigulík“.
Export do zahraničí
Do zemí socialistického společenství, NDR, Československa, Bulharska, Maďarska a Jugoslávie, bylo odesláno přes 57 tisíc vozů. Brzy se „Lady“ objevily i na silnicích Francie, Velké Británie, Rakouska, Švýcarska, Finska či Švédska.
Pro vývoz do zemí s levostranným provozem byly vytvořeny verze VAZ 21012 A VAZ 21014. Vyznačovaly se zesíleným odpružením pravého předního kola, protože když bylo řízení přeneseno na pravou stranu, rozložení hmotnosti stroje se ukázalo jako nerovnoměrné.
Zdroj: rbth.com, a4b5club.ru