I když zima v nižších polohách letos asi nenastane, měli byste svému plechovému miláčkovi věnovat odpovídající péči, aby vás při tuhých mrazech nezklamal. Zimu totiž není nikdy radno podceňovat, což jistě vědí zejména majitelé ojetých automobilů. Ale i nové vozy musíte na zimu dostatečně připravit, protože opravdu tuhé mrazy mohou nastat ze dne na dne.
Použijte kvalitní směs do ostřikovačů
Výhled z auta přes okna je důležitý i v parném létě, ovšem v zimě za zhoršených podmínek byste mu měli věnovat ještě větší pozornost. Obloukem se vyhněte levným kapalinám do ostřikovačů, které koupíte za pár korun v každém větším obchodě. Kapaliny na bázi metanu nebo acetonu jsou nejen zdraví škodlivé, ale také vám ničí auto, protože dochází k leptání gumiček kolem těsnění oken. Samozřejmě nemusíte kupovat drahé zimní směsi z benzínek, obraťte se raději na specializovaný eshop nebo přímo na oficiální obchod automobilky.
Kapalina by měla být na přírodní bázi
Kvalitní kapaliny do ostřikovačů na zimu jsou na bázi přírodního lihu a obsahují také etylenglykol, díky čemuž se směsi odpařují pomaleji. Trysky ostřikovačů tak nezamrzají a vy si můžete čelní případně zadní okno vyčistit za každého počasí. Kapalinu nezapomeňte pravidelně dolévat, neboť její spotřeba je v zimě doslova enormní. Pro dobrý výhled je ovšem důležitá i čistota, ke které vám mohou pomoci tekuté stěrače. Jde vlastně o chemickou ochranu, jež odpuzuje vodu a tím pádem udrží okna v absolutní čistotě.
Dobíjet či nedobíjet baterii?
Nebudeme si nic nalhávat, zima je pro baterii velice náročná. Při startování je z baterie vydáno spoustu energie na rozběhnutí motoru a při jízdě potřebují další spotřebiče dávku elektrického proudu. Světla, topení nebo rádio představují pro slabý akumulátor dost velký výdaj, nemluvě o elektrickém stahování okének, vyhřívání sedaček nebo elektrickému nastavení zrcátek. U naftového motoru se navíc musí vyhřát ještě palivové vedení a musí dojít také k elektrickému ohřevu motoru.
Pozor na krátké jízdy!
Ti z vás, kteří nesedí denně za volantem několik hodin, by měli po přijetí zpátky domů okamžitě umístit baterii na nabíječku. Při krátkých jízdách je totiž energetický výdaj o dost větší, a akumulátor nestačí dobíjet. Proto by se jednoho krásného rána mohlo stát, že už svůj automobil nenastartujete. Jestliže tedy máte tu možnost, vydejte se alespoň jednou za týden na trasu dlouhou minimálně 50 kilometrů. Druhou alternativou je omezení použití elektrických spotřebičů na minimum.
Používat aditiva?
Benzínové motory je nutné dotovat aditivy jako prevenci před tvorbou karbonových usazenin. U naftových agregátů se v opravdu tuhých mrazech bez aditiv určitě neobejdete. Nafta má totiž při teplotě -15 °C problémy s viskozitou, a proto je nutné použít aditiva k vylepšení odolnosti proti zamrznutí. V zimě je také nutné tankovat opravdu kvalitní palivo, které dlouho neleží v nějaké venkovní nádrži. Pro jistotu však doporučujeme použití aditiv VIF, které pomohou zlepšit filtrovatelnost jak u standardní, tak i u arktické nafty. Nikdy toto palivo neřeďte benzínem, neboť by mohlo dojít k nenávratnému poškození motorové jednotky.
Péče vložená do vašeho automobilu se vám vrátí v podobě bezchybného chodu i za těch nejhorších mrazů. Je přeci velice příjemné usínat s pocitem, že druhý den ráno bez problémů nastartujete a v poklidu vyrazíte do práce.