Znáte jedno z nejšílenějších závodních aut?

Asi si budete říkat, že dnešním tématem bude nějaké závodní auto disponující vynikající technologií, díky čemuž mohlo na trati podávat ohromující výkony. Jste však na omylu, protože dnes se společně podíváme na auto, lépe řečeno monstrum, které vyrobil geniální konstruktér v roce 1924. Menšímu strachu nepomohla ani přezdívka, kterou bestie dostala. Mefistofeles totiž mimo jiné znamená ďábel, ale k Fiatu SB4 to prostě sedí.

Jak toto monstrum vzniklo?

V roce 1922 se anglický závodník jménem John Duff proháněl po dráze v Brooklands se svým Fiatem SB4 z roku 1908. Tou dobou však vůz disponoval osmnáctilitrovým motorem, díky kterému měl Duff vyhrávat všechny závody. Co čert nechtěl, při bojích na trati agregát selhal a to dokonce velkolepým způsobem, neboť mu explodoval jeden válec. To samozřejmě znamenalo konec nejen pro závod, ale také pro Fiat SB4.

V té době se kolem rychlých kol motal i Sir Ernest Eldridge, ten v poničeném monopostu viděl potenciál, a proto jej velice rychle odkoupil. Mohl tak realizovat svůj ďábelský plán na překonání jednoho z rychlostních rekordů. Rozhodl se neopravovat existující velkoobjemový motor, a místo něj do vozu doslova vecpal motor z letadla. Řadový šestiválec s jedním karburátorem a celkovým zdvihovým objemem skoro 22 litrů. Výkon se pohyboval někde na hranici 320 koní.

Dávat letecký motor do auta není zase tak jednoduché

Jak by určitě napadlo každého z vás, dávat letecký motor do malého monopostu rané konstrukce nebylo vůbec snadné. Motor byl jednak obrovsky těžký a také velice dlouhý. Eldridge tak chytře využil komponenty londýnského autobusu, aby prodloužil Fiatu SB4 rozvor, a tím pádem se motor vešel pod kapotu. Vzhledově vypadal skvěle, díky delšímu rozvoru bylo auta i stabilnější, ovšem přišly problémy s ovládáním. Bylo potřeba vymyslet konstrukční řešení převodovky a také lepší brzdy, které by takové monstrum dokázaly zastavit.

Jaký byl první pocit z jízdy?

Po doladění všech potřebný detailů vzal Sir Eldridge nově vytvořené dílo na závodní trať, kde se mělo zjistit, jak jeho výtvor obstojí proti konkurenci. Měl soupeřit s Rene Thomasem a jeho Delage V12 disponující výkonem přibližně 350 koní. Od začátku byl tedy Mefistofeles v nevýhodě. Po mávnutí praporkem však s praskáním a střílením z výfuku vystřelil od startovní čáry.

Všem přítomným pochopitelně vstávaly vlasy hrůzou i vzrušením, neboť to skutečně znělo, jako kdyby se ďábel projížděl na svém pekelném stroji. Při této jízdě byl skutečně pokořen pozemní rychlostní rekord, který měl nově hodnotu 146 mph, což je asi 235 km/h. To na rok 1924 rozhodně není špatné, když si vezmete, že sedíte na palivové nádrži, jedete v rakvi a před sebou máte obrovský dvaadvacetilitrový motor z letadla plivající plameny.

SAMSUNG

S Mefistofelem se můžete svést i dnes

Dobře, tak jednoduché to zase nebude, ale teoreticky to možné je. Pokud pomineme bleskovou startovní proceduru, která zabere zkušenému mechanikovi asi 20 minut, vám již nic nebrání osedlat tuto bestii a užít si pocit rychlosti ve vlasech. V roce 2011 totiž byla dokončena renovace Mefistofela, takže mohl být (kde jinde) než na Festivalu rychlosti v Goodwoodu představen veřejnosti. Rozhodně vám doporučujeme shlédnout video Fiatu SB4. Tak si můžete lépe představit, jak bláznivý a zároveň geniální byl Sir Ernest Eldridge.

Možná budete mít štěstí a Mefistofela potkáte na některém z festivalů rychlosti. Jde totiž o neopakovatelný zážitek, při kterém si musíte uvědomit, že takto výkonné a brutální závodní auto vzniklo již v roce 1924.

Autor: Karel Mareš

#kvíz 1 / 1 | Jakou hodnotou pokořil Fiat SB4 pozemní rychlost?

Jakou hodnotou pokořil Fiat SB4 pozemní rychlost?

zavřít reklamu