Mnozí z vás by si mohli myslet, že nejdéle vyráběným automobilem všech dob bude Volkswagen Brouk nebo Citroen 2CV. Ano, tyto vozy sjížděly z výrobních linek po více než čtyři desetiletí, avšak existuje jeden britský model, který své zmíněné konkurenty snadno strčí do kapsy. Britská automobilka Morgan vyrábí již od roku 1936 model 4/4, jež si dnes společně blíže představíme.
Jak Morgan 4/4 vznikal?
Před druhou světovou válkou přišel do továrny jasný požadavek vyrobit naprosto revoluční model Morgan, který do té doby tato automobilka ještě nevyrobila. To se s vozem 4/4 podařilo, neboť se jedná o první vůz značky se čtyřmi koly a čtyřválcovým motorem. Jde o dvoumístní sportovněji laděný kabriolet, jenž se perfektně hodí na úzké anglické silnice a britský venkov. Právě na těchto komunikacích nejlépe oceníte jeho výrobní kvality. Pochopitelně se za více než 80 let výroby Morgan trochu změnil, avšak v zásadě se jedná pouze o změny kosmetické.
V 60. letech měla výroba úplně přestat
Morgan 4/4 úspěšně prošel pěti vývojovými fázemi, načež se měl v roce 1968 přestat vyrábět. Automobilka však ze záhadných důvodů odolala nepříjemným vlivům i chytrým radám a rozhodla se svůj sportovní kabriolet vyrábět i nadále. Další výroba pokračovala pouze za cenu upadajícího vývoje, tudíž se za více než 50 let objevily pouze dvě další verze, 4/4 1600 a 4/4 1800. Poslední jmenovaný model se vyrábí až do dnešních dnů, tudíž si jej můžete pořídit i vy.
Auto se za 80 let příliš nezměnilo
Jedinou výraznější a zaznamenatelnou změnou jsou pravděpodobně agregáty pod kapotou. Již od prvopočátku výroby používal Morgan lehké a výkonné motory Ford, se kterými dosahoval model 4/4 obdivuhodných sportovních výsledků. U nejnovějších Morganů se většinou jednalo o motor s Fiesty nebo Mondea. To nejsou příliš rychlá auta, avšak dejte jejich pohonné jednotky dohromady s lehoučkou karoserií, dřevěným žebřinovým rámem a dostanete lehce sportovně naladěný kabriolet.
Proč je Morgan tak jedinečný?
Automobilka Morgan nikdy nevyráběla desetitisíce svých modelů. I když byl o jejich vozy velký zájem, jednoduše nedokázaly vyrobit více. Limitujícím faktorem je totiž odjakživa ruční výroba, na kterou se v Británii sází dodnes. Můžete se sami přesvědčit o tom, že drtivá většina současných britských automobilek stále dává přednost ruční výrobě před tou strojovou. Za cenu méně vyrobených vozů, však získávají tyto modely jakousi přidanou hodnotu, na kterou se dnes moc nehraje. Získávají totiž duši a každý, kdo na voze pracoval, do něj vložil kousek sebe. I proto je většina ručně vyrobených automobilů maličko jiných, protože člověk nedokáže pracovat neustále milimetrově přesně jako nějaký robot.
Morgan velkolepě oslavil svoje osmdesátiny
Ani po 80 letech ve výrobě neztratil model 4/4 nic ze svého elánu a elegantnosti. Před nedávnem byla totiž představena limitovaná edice, která má sloužit jako oslava celých osmi desítek let nepřetržité výroby tohoto modelu. Vznikne jak jinak než v 80ti kusech a všechny budou samozřejmě ručně sestavené. Pod kapotou bude mít čtyřválec od Fordu s výkonem 111 koní spřažený s pětistupňovým manuálem od Mazdy.
Velkým lákadlem je nahoru otevíraná kapota, tříramenný sportovní volant s dřevěným límcem nebo ručně tkaný interiér vyrobený pouze z těch nejkvalitnějších přírodních materiálů. Pokud si budete chtít Morgan 4/4 pořídit, připravte si minimálně milion korun, za který dostanete sériový model. Limitovaná edice je totiž velmi pravděpodobně vyprodaná.
Morgan 4/4 je krásnou ukázkou britského důvtipu a adaptace. Konstruktéři byli totiž schopní tento model udržet při životě více než 80 let a nic nenasvědčuje tomu, že by v následujících dekádách měl nastat konec modelu 4/4.