Historie společnosti japonské Nissan se začala psát před devadesáti lety. Společnost původně nesla název Nihon Sangyo. Název Nissan je odvozen od zkomoleniny prvních slabik těchto dvou slov a koncem roku 1933 o něm rozhodla tokijská burza cenných papírů, aby bylo jméno společnosti „lépe čitelné“ na burze. Od té doby si výrobce se sídlem v Jokohamě dokázal vydobýt významné místo v automobilovém světě a nakonec se stal druhým největším výrobcem automobilů v zemi po Toyotě.
Nissan 240 Z
Předchůdce rodiny S30, úspěšné řady sportovních vozů vyráběných na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, má dodnes fanoušky po celém světě. Na tehdejší japonské automobilové poměry neobvykle originální vůz byl volně inspirován skutečnou legendou na kolech – Ferrari 250 GTO.
Vůz poháněl šestiválec o objemu 2,4 litru a výkonu 151 koní. Nebylo to mnoho, když měl rozpohybovat karoserii o hmotnosti 1 045 kg, přesto zaručoval skvělé výkony a maximální rychlost přes 200 km/h.
Nissan Sunny
Tento automobil, vyráběný v několika generacích po čtyři desetiletí, byl dalším vozem, který zaznamenal celosvětový úspěch. Zejména modely druhé a třetí generace přinesly pod značkou Datsun japonskému výrobci štěstí také v Americe, kde růst cen paliva způsobený ropnou krizí v 70. letech podpořil nástup zahraničních modelů s nižšími provozními náklady, než měly velké a „žíznivé“ americké limuzíny.
V určitém okamžiku vzrostla poptávka na americkém trhu natolik, že Nissan musel postavit dvě nové továrny v zámoří, jednu v Mexiku a druhou ve Spojených státech amerických, aby poptávku uspokojil.
Nissan Patrol
První japonský terénní vůz v historii, který je synonymem značky od roku 1951. V Evropě se ale proslavil až v 80. a 90. letech díky modelům třetí a čtvrté generace. Oproti svým předchůdcům znamenala druhá z nich, označovaná zkratkou GR, velký pokrok v komfortu a výkonnosti na silnici i v terénu, především díky tuhému zavěšení náprav s vinutými pružinami.
Nissan Serena
Nissan Serena je jedním z nejdéle sloužících víceúčelových vozidel v historii automobilového průmyslu. Jeho předchůdce Nissan Vanette, vyráběný v barcelonském závodě Nissanu ve Španělsku, dokázal pohodlně pojmout až osm dospělých osob a ve své době byl tiskem chválen také za agilitu, kterou většina vozů této třídy neznala.
Nissan Micra
Legendární vůz se příští rok vrátí zcela nový. Jeho nejvzdálenější předchůdce pochází z roku 1982 a zpočátku se prodával pouze v Japonsku jako protiváha Hondy City. Micra, která dobyla Evropu, byla především druhá generace, která se vyráběla od roku 1993 v závodě Nissanu v Sunderlandu ve Velké Británii.
Nissan Silvia
Vůz, vyráběný v sedmi generacích od 60. let 20. století do roku 2002, je jedním z nejslavnějších sportovních vozů v historii japonské automobilky. Model, který se v našich představách usadil nejpevněji a který se stal populárním i díky videohře Gran Turismo, byl na trh uveden v roce 1999.
Toto elegantní kupé s pohonem pouze zadních kol a benzinovým čtyřválcem s turbodmychadlem o výkonu 250 koní vyžadovalo jistou dávku zkušeností s jízdou.
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai v roce 2006 prakticky vynalezl nejoblíbenější kategorii automobilů současnosti v Evropě – SUV střední velikosti. Se stylem, který pomrkává na mladší řidiče, a motory odvozenými od Renaultu, neboť v roce 1999 obě společnosti podepsaly smlouvu, která se o tři roky později rozšířila na alianci zahrnující též Mitsubishi, se brzy stal bestsellerem a zaznamenal rekordní prodeje na celém starém kontinentu.
Nissan GT-R
Novodobý Nissan GT-R s označením R35, uvedený na trh v roce 2007, je nejnovějším dědicem dlouhé řady sportovních vozů, která začala na konci 60. let první vysoce výkonnou verzí sedanu Skyline.
Svým duchem, stylem i jménem vzdává hold grand tourerům minulosti a především světoznámému předchůdci – modelu R34, hvězdě filmové ságy Rychle a zběsile. Díky dvojitě přeplňovanému zážehovému motoru o výkonu 480 koní dosahuje maximální rychlosti 315 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,5 sekundy.
Nissan Leaf
Nissan Leaf je duchovním dědicem městského vozu Hypermini, kterého bylo v letech 1999-2001 vyrobeno a prodáno v Japonsku a některých státech USA něco přes 200 kusů. Na trh byl uveden v roce 2010 a o tři roky později se stal nejprodávanějším vozem na světě poháněným výhradně bateriemi.
Originální tvary karoserie vycházely z přesných aerodynamických požadavků, zatímco motor o výkonu 109 koní byl napájen baterií o kapacitě 30 kWh, která podle společnosti dokázala ujet až 250 km. Dnes prodávaný model, který se zrodil v roce 2017, je výkonnější a ve verzi s baterií o kapacitě 62 kWh slibuje dojezd 385 kilometrů.
Nissan Juke
Spolu s modelem Qashqai je chloubou britské pobočky japonské společnosti, která v něm spojila koncepci SUV a sportovního vozu. Nissan Juke, uvedený na trh v roce 2010 a vyznačující se nekonvenčním vzhledem, zůstává i více než deset let po svém uvedení jedinečným vozem.
Dnes prodávaný model je skutečným rodinným vozem, ale zároveň si zachoval rysy velmi originálního designu svého mateřského modelu.
Zdroj: nissannews.com, nissanofcanton.com