90 let Nissanu: Připomeňte si vozy, které se zapsaly do historie

Historie společnosti japonské Nissan se začala psát před devadesáti lety. Společnost původně nesla název Nihon Sangyo. Název Nissan je odvozen od zkomoleniny prvních slabik těchto dvou slov a koncem roku 1933 o něm rozhodla tokijská burza cenných papírů, aby bylo jméno společnosti „lépe čitelné“ na burze. Od té doby si výrobce se sídlem v Jokohamě dokázal vydobýt významné místo v automobilovém světě a nakonec se stal druhým největším výrobcem automobilů v zemi po Toyotě.

Nissan 240 Z

Předchůdce rodiny S30, úspěšné řady sportovních vozů vyráběných na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, má dodnes fanoušky po celém světě. Na tehdejší japonské automobilové poměry neobvykle originální vůz byl volně inspirován skutečnou legendou na kolech – Ferrari 250 GTO.

Vůz poháněl šestiválec o objemu 2,4 litru a výkonu 151 koní. Nebylo to mnoho, když měl rozpohybovat karoserii o hmotnosti 1 045 kg, přesto zaručoval skvělé výkony a maximální rychlost přes 200 km/h.

Nissan Sunny

Tento automobil, vyráběný v několika generacích po čtyři desetiletí, byl dalším vozem, který zaznamenal celosvětový úspěch. Zejména modely druhé a třetí generace přinesly pod značkou Datsun japonskému výrobci štěstí také v Americe, kde růst cen paliva způsobený ropnou krizí v 70. letech podpořil nástup zahraničních modelů s nižšími provozními náklady, než měly velké a „žíznivé“ americké limuzíny.

V určitém okamžiku vzrostla poptávka na americkém trhu natolik, že Nissan musel postavit dvě nové továrny v zámoří, jednu v Mexiku a druhou ve Spojených státech amerických, aby poptávku uspokojil.

Nissan Patrol

První japonský terénní vůz v historii, který je synonymem značky od roku 1951. V Evropě se ale proslavil až v 80. a 90. letech díky modelům třetí a čtvrté generace. Oproti svým předchůdcům znamenala druhá z nich, označovaná zkratkou GR, velký pokrok v komfortu a výkonnosti na silnici i v terénu, především díky tuhému zavěšení náprav s vinutými pružinami.

Nissan Serena

Nissan Serena je jedním z nejdéle sloužících víceúčelových vozidel v historii automobilového průmyslu. Jeho předchůdce Nissan Vanette, vyráběný v barcelonském závodě Nissanu ve Španělsku, dokázal pohodlně pojmout až osm dospělých osob a ve své době byl tiskem chválen také za agilitu, kterou většina vozů této třídy neznala.

Nissan Micra

Legendární vůz se příští rok vrátí zcela nový. Jeho nejvzdálenější předchůdce pochází z roku 1982 a zpočátku se prodával pouze v Japonsku jako protiváha Hondy City. Micra, která dobyla Evropu, byla především druhá generace, která se vyráběla od roku 1993 v závodě Nissanu v Sunderlandu ve Velké Británii.

Logo automobilky Nissan.
zdroj: unsplash.com

Nissan Silvia

Vůz, vyráběný v sedmi generacích od 60. let 20. století do roku 2002, je jedním z nejslavnějších sportovních vozů v historii japonské automobilky. Model, který se v našich představách usadil nejpevněji a který se stal populárním i díky videohře Gran Turismo, byl na trh uveden v roce 1999.

Toto elegantní kupé s pohonem pouze zadních kol a benzinovým čtyřválcem s turbodmychadlem o výkonu 250 koní vyžadovalo jistou dávku zkušeností s jízdou.

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai v roce 2006 prakticky vynalezl nejoblíbenější kategorii automobilů současnosti v Evropě – SUV střední velikosti. Se stylem, který pomrkává na mladší řidiče, a motory odvozenými od Renaultu, neboť v roce 1999 obě společnosti podepsaly smlouvu, která se o tři roky později rozšířila na alianci zahrnující též Mitsubishi, se brzy stal bestsellerem a zaznamenal rekordní prodeje na celém starém kontinentu.

Nissan GT-R

Novodobý Nissan GT-R s označením R35, uvedený na trh v roce 2007, je nejnovějším dědicem dlouhé řady sportovních vozů, která začala na konci 60. let první vysoce výkonnou verzí sedanu Skyline.

Svým duchem, stylem i jménem vzdává hold grand tourerům minulosti a především světoznámému předchůdci – modelu R34, hvězdě filmové ságy Rychle a zběsile. Díky dvojitě přeplňovanému zážehovému motoru o výkonu 480 koní dosahuje maximální rychlosti 315 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,5 sekundy.

Nissan Leaf

Nissan Leaf je duchovním dědicem městského vozu Hypermini, kterého bylo v letech 1999-2001 vyrobeno a prodáno v Japonsku a některých státech USA něco přes 200 kusů. Na trh byl uveden v roce 2010 a o tři roky později se stal nejprodávanějším vozem na světě poháněným výhradně bateriemi.

Originální tvary karoserie vycházely z přesných aerodynamických požadavků, zatímco motor o výkonu 109 koní byl napájen baterií o kapacitě 30 kWh, která podle společnosti dokázala ujet až 250 km. Dnes prodávaný model, který se zrodil v roce 2017, je výkonnější a ve verzi s baterií o kapacitě 62 kWh slibuje dojezd 385 kilometrů.

Nissan Juke

Spolu s modelem Qashqai je chloubou britské pobočky japonské společnosti, která v něm spojila koncepci SUV a sportovního vozu. Nissan Juke, uvedený na trh v roce 2010 a vyznačující se nekonvenčním vzhledem, zůstává i více než deset let po svém uvedení jedinečným vozem.

Dnes prodávaný model je skutečným rodinným vozem, ale zároveň si zachoval rysy velmi originálního designu svého mateřského modelu.

Zdroj: nissannews.com, nissanofcanton.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu