Mladší generace se podrobnosti o sametové revoluci dozvídá pouze z vyprávění svých rodičů nebo z učebnic dějepisu. Nikde se však pořádně nedozvíte, jak na tom v té době byl automobilový průmysl. Samozřejmě je vám všem asi jasné, že bylo prakticky nemožné sehnat vůz západní výroby, ovšem i v tomto ohledu se našly výjimky.
Škoda Favorit jako poslední auto komunistického režimu
Ač je to překvapivé a mnozí z vás by to asi nečekali, tak posledním autem komunistického režimu je oblíbený Favorit. Jeho výroba totiž započala již v roce 1988, překonala veškeré politické rozruchy i jednání a skončila až v polovině devadesátých let. Šlo o automobil nižší střední třídy určený převážně pro širokou veřejnost, čemuž odpovídalo i mnoho karosářských variant. Nejznámějšími verzemi jsou kombík Forman nebo dvoumístné prodloužené vozy Favorit Praktik a Forman Praktik.
V čem jezdili běžní lidé?
Běžní lidé jezdili především za volantem Škodovek, Trabantů, Wartburgů nebo Žigulíků. Na žádný jiný vůz prakticky dosáhnout nemohli, a když ano, jednalo se pouze o kusové produkce. I tak se na nové auto stála nekonečná fronta, neboť v té době znamenalo auto výdaj okolo průměrného ročního platu. V období Sametové revoluce tak na našem území brázdilo socialistické cesty přibližně 576 tisíc vozů Škoda 120, asi 132 tisíc Trabantů a dalších 152 tisíc vozů sovětské výroby. Převážně se jednalo o nezničitelný Žigulík.
V čem se vozila smetánka?
Příslušníci komunistické strany se ovšem za takovým smradlavým Trabantem ani neohlédli. Oni se totiž vozili v nablýskaných limuzínách Tatra 613 nebo 603. Nižší představitele jste mohli zahlédnout v takzvané ruské Americe, neboli Volze. U veřejně známých osobností, které s režimem vycházely dobře, jsme ovšem mohli vidět například Porsche 911 nebo různé modely Audi. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na superluxusní Mercedes W126 500 SEL.
Čím jezdila Veřejná bezpečnost?
I ti, kteří nezažili sametovou revoluci na vlastní kůži, asi vědí, co znamená zkratka VB. Žlutobílá auta s modrými majáky byla postrachem tehdejší společnosti, protože pokud se k vám přiblížila, věděli jste, že máte velký problém. Nejčastějším vozidlem u VB byla pochopitelně Škoda 120, neboť byla snadno dostupná a její předělání na policejní speciál bylo jednoduché. V závěsu se ovšem držely vozy sovětské provenience, tedy Volha a Žigulík. S velkým štěstím jste mohli narazit i na Trabant, ale to bylo takříkajíc všechno.
Listopad 1989 rozhodně nebyl jednoduché období. V čem jste v této době jezdili vy a jak si pamatujete památné okamžiky přerodu demokracie v naší republice?