Pravidla pro rok 2021 byla po dlouhých jednáních konečně vydána, a proto se můžeme podívat na pár důležitých změn, které přinášejí. Hlavním cílem bylo omezení ztráty přítlaku při jízdě v závěsu za jiným vozem a dále zatraktivnění závodů. Celkově by měla být aerodynamika všech vozů o dost jednodušší. Pokud dnes upadne jedno malé křidélko, tak přestává celý vůz fungovat, což zamezuje ostrým soubojům.
Na papíře vše vypadá skvěle
Jestliže se dnes jezdec rozhodne předjet svého soupeře, pak jízdou za jeho monopostem ztratí skoro 50 % přítlaku. V zatáčce pak musí zpomalit, což znemožňuje těsné souboje kolo na kolo. Od roku 2021 však bude mít pilot k dispozici až 86 % přítlaku, se kterým by neměl být problém udržet se za vozem v těsné blízkosti i v těch rychlejších zatáčkách. Klíčem těchto změn je přepracovaný předek auta, kde bude dominovat zjednodušené přední křídlo. Křídlové profily nově vyrůstají z jeho boků, tudíž se změní vír Y250, který je veledůležitým prvek současných monopostů.
A co pneumatiky?
Další podstatou změnou jsou pneumatiky. Nejen, že od roku 2021 budou piloti Formule 1 závodit s nízkoprofilovými 18palcovými pneumatikami, ale po několika letech dojde k návratu krytů kol. Můžeme se tak rozloučit s obrázky do ruda rozžhavených brzdových kotoučů. Kryty kol také omezí chlazení brzd, neboť v nich vyjma otvoru pro matici nebudou povoleny žádné otvory. Veškerý vzduch bude odváděn na vnitřní stranu, aby se úplav nerozpouštěl příliš do šířky.
Nejzásadnější změnou prošla podlaha
Kvůli striktnímu pravidlu z roku 1983 byla podlaha až do dnešních dnů plochá. To se od roku 2021 změní. Aby byla posílena úloha maximálního generování přítlaku, bude možné do ní umístit dva Venturiho tunely předepsaných rozměrů. Vše bude zakončovat masivní difuzor. Cílem podlahy a difuzoru je rozpínání špinavého vzduchu do výšky a nikoliv do šířky, jak je tomu v současnosti. Změní se i přední část podlahy, což by mělo týmy odradit od alternativních řešení jízdy s nižší světlou výškou.
Monoposty naberou na váze
K nelibosti pilotů, konstruktérů i fanoušků budou monoposty od roku 2021 opět o něco těžší. Ze současných 743 na nových 768 kilogramů. Za tento efekt jsou zodpovědné především větší a těžší pneumatiky, ale také pohonná jednotka, která má být až o 5 kilogramů těžší. Svůj podíl mají ovšem i bezpečnostní prvky, na nichž se FIA naštěstí naučila nešetřit. Jen pro zajímavost, aby nemusela být hmotnost ještě větší, bude dřevěná deska na spodku monopostu o 3 mm tenčí.
Rok 2021 je revoluční v mnoha ohledech. Na papíře vypadají nová pravidla vcelku funkčně, ovšem jejich převedení do praxe je druhá věc. Nechme se sami překvapit, jak si s nimi konstruktéři poradí, respektive jestli dokáží zjistit výhody takzvané šedé zóny.