Vlivem mezinárodní situace trápí automobilový průmysl v posledních týdnech a měsících řada problémů. Nejčastěji se hovoří o zdražení pohonných hmot či nedostatku elektronických součástek. Již méně se mluví o tom, že vlna zdražování se negativně dotýká i elektromobilů, s jejichž větším rozšířením Evropa v blízké budoucnosti počítala.
Nejistá budoucnost elektromobilů
Ceny elektřiny prudce vzrostly, a „tankování“ vozů s elektrickým pohonem se tak stalo finančně mnohem nákladnější. Současná problematická situace by navíc mohla též odradit investory od budování dobíjecích sítí. Tím by se elektromobily staly ještě méně atraktivními a pro každodenní využití nepraktickými.
Nabíjení se prodražuje
Navíc se bohužel zdá, že zdražování energií se v nejbližší době nezastaví. Například Allego, jeden z největších německých provozovatelů dobíjecích stanic pro elektromobily, zvýšil v září sazby svého ceníku následujícím způsobem. Ceny dobíjení střídavým proudem se zvýšily ze 43 na 47 centů za kilowatthodinu, rychlé dobíjení stejnosměrným proudem vzrostlo z 65 na 70 centů, a ultrarychlé dobíjení se zvýšilo dokonce na 75 centů za kilowatthodinu.
Předpokládejme, že máme elektromobil, který při „opatrné“ jízdě ujede na 1 kWh vzdálenost 6 km. Snadnými počty zjistíme, že rychlé dobíjení za 70 centů/kWh by nás na ujetí 100 km stálo 11,67 eur. To je částka, za kterou by se dalo koupit téměř 7 litrů nafty. Toto množství by ale pokrylo mnohem větší vzdálenost. Další známkou problémů je i to, že na mnoha místech, kde bylo dříve dobíjení zdarma, například v nákupních centrech, se nyní dobíjí za poplatek.
Ceny zvyšuje i Tesla
Na negativní situaci na trhu s elektřinou reagovala i americká společnost Tesla. Evropským zákazníkům oznámila zvýšení cen za tankování u nabíjecích stanic Supercharger, které jsou přístupné výhradně majitelům vozů Tesla, a to z 0,49 na 0,66 eura za kWh.
Zdroj: vaielettrico.it, allego.eu