Dopravní nehoda z 18. března 2018 se okamžitě stala středobodem automobilového světa. V tento den totiž dostalo autonomní řízení jednu z tvrdých životních lekcí, neboť při nehodě zemřela devětačtyřicetiletá Elaine Herzberg. Dnes už od události uplynul více než rok, a právě tak dlouho trvalo americkému vyšetřovacímu orgánu, aby stanovil přesnou příčinu nehody. Agentura NTBS tak vynesla verdikt proti společnosti Uber.
Co se tedy stalo?
Naprosto zásadním objevem ve vyšetřování bylo zjištění, že Uber cíleně odstranil jeden z bezpečnostních prvků, který podle pozdějších průzkumů mohl nehodě zabránit. Druhou podstatnou vadou byla nepozornost řidičky. Ta místo sledování vozovky a kontroly fungování autonomního řízení věnovala pozornost svému mobilnímu telefonu. Pokud by se alespoň trochu zajímala o dění kolem sebe, mohlo být neštěstí zabráněno. Přeci jen se pořád jednalo o testovací prototyp, který rozhodně nebyl dokonalý.
Odstranění systému nebylo jedinou chybou
Po aplikaci speciálního bezpečnostního systému Reflex byly deaktivovány výrobní senzory Volva XC 90, které jinak patří k jedněm z nejbezpečnějších vozidel na světě. Pokud by se tak nestalo, auto by Elaine detekovalo a určitě by nedošlo k tragické havárii. Systém Reflex je vyvíjen společností Uber a jeho hlavním úkolem je zahájení tvrdého brzdění. Zatímco byla tato součást neustále zdokonalována, přišel Uber s takzvaným aktivním potlačením, které mělo za úkol prodloužit reakční čas brzdění až o jednu sekundu.
Uber se zavázal chybu napravit
Systém Reflex a aktivní potlačení brzdění mělo spolupracovat, ovšem po odstranění jednoho ze systémů se celá kooperace rozpadla. Tím pádem došlo dle Automotive News k mnohonásobnému zvýšení rizika pro ostatní účastníky silničního provozu, neboť zde existovalo velké procento, že vozidlo Uberu nebude fungovat správně. Výsledek vyšetřování tedy potvrdil několik zásadních chyb, které stály život jednu nevinnou ženu, jež chtěla v osudný den pouze přejít ulici.
Uber se pochopitelně snaží všechny chyby napravit. Testování autonomních vozidel v normálním provozu by však stále mělo probíhat se zvýšenou opatrností.