Jak fungují airbagy budoucnosti?

Už od nepaměti si lidé v hlavách přehrávají, co by se jim mohlo stát v případě vážné dopravní nehody. Naštěstí se automobiloví konstruktéři a výrobci neustále zabývají otázkou bezpečnosti, na níž nacházejí stále nové a nové odpovědi. Co se týče airbagu, tak ten se v našich vozidlech objevuje téměř jedno celé století. Přesněji řečeno uběhlo 100 let od jeho prvního patentu a 20 let od jeho plošného rozšíření.

Airbagy nedokážou zabránit smrti za volantem

Jakkoliv je technologie airbagu pokročilá a vyspělá, stále nedokáže vždy zachránit lidský život v případě opravdu těžké dopravní nehody. Stále je na nich co vylepšovat, ať už v oblasti jeho umístění, času vystřelení nebo samotného nafouknutí. Naštěstí se v nedávné době objevilo hned několik vylepšení, se kterými přišla například japonská Honda, německý Mercedes nebo společnost ZF.

O jaká vylepšení se jedná?

Japonská automobilka Honda například vyvinula speciální podtyp předního airbagu, který dokáže velice účinně tlumit zranění způsobené čelním nárazem. Mercedes pak před nedávnem představil zadní airbag určený převážně k ochraně vašich ratolestí. Měl by k nim být šetrnější, a přitom by si měl zachovat stejnou úroveň bezpečnosti. Naopak společnost ZF se mimo Hondy a Mercedesu zaměřila na boční nárazy, při kterých pravděpodobně vznikají ty nejhorší zranění. Vyvinula podařený boční airbag vystřelovaný ven, jež by měl minimalizovat zranění a škody právě při tomto typu dopravní nehody.

Jsou tyto technologie dostupné v sériově vyráběných vozech?

Ač se nové technologie zdají být relativně revolučními, pak si na jejich použití v sériových automobilech budete muset ještě pár let počkat. Nápady Mercedesu a ZF jsou zatím pouze v testovacích centrech, avšak spolupráce Hondy a společnosti Autoliv začíná nést ovoce. Jen tak mimochodem je Autoliv největší dodavatel bezpečnostních systémů na světě. Technologie vyvíjená těmito dvěma firmami by se měla ve vozech Honda objevit již v roce 2020.

Jak funguje airbag Mercedesu pro budoucí autonomní vozidla?

Mercedes se podobně jako všechny významné světové automobilky upírá na budoucnost, a tudíž zaměřuje svou pozornost zejména na vývoj nových technologií. Jestliže se stanete pasažéry v autonomně řízeném voze, pak ale stále potřebujete prvotřídní ochranu. Mimo standardních vnitřních airbagů bude takový automobil disponovat i speciálním vnějším airbagem umístěným v přední masce. Ta by měla zmírnit případný náraz do jakékoliv překážky.

Jak jste se mohli sami přesvědčit, v oblasti bezpečnosti posádky automobilu neustále probíhají další a další výzkumy. Nedá se očekávat převratné a skokové zlepšení celé technologie, ale postupným zlepšováním můžeme bezpečnost osádky při dopravní nehodě výrazně vylepšit.

Autor: Karel Mareš

#kvíz 1 / 1 | Která společnost se zaměřila na boční airbagy?

Která společnost se zaměřila na boční airbagy?

zavřít reklamu