Dotykové obrazovky jsou často terčem kritiky za to, že odvádějí až příliš mnoho řidičovi pozornosti. Nová technika prediktivního dotyku by ale měla zaručit daleko menší rušivost.
Na mě se nedívej
S tvrzením, že dotyková obrazovka může být daleko rušivější, než běžné knoflíky zřejmě souhlasí i Jaguar a Land Rover. Začal totiž testovat novou bezkontaktní technologii dotykové obrazovky, která využívá umělé inteligence a mnoha dalších senzorů k předpovědi, které části obrazovky se chcete dotknout.
Tato technologie, která byla vyvinuta odborníky v Jaguaru spolu s experty z univerzity v Cambridge by měla ovládání vozidla učinit bezpečnější tím, že sníží kognitivní zátěž řidičů a zvýší množství času, během kterého se mohou věnovat cestě před sebou. Laboratorní a silniční testy pak ukazují, že systém může snížit interakci řidiče s dotykovou obrazovkou až o 50 %, a to už je skutečně nezanedbatelné číslo.
Bezpečnost v hlavní roli
Hlavní myšlenkou je, aby systém věděl, co chcete udělat již v momentě, kdy začnete pohybovat rukou směrem k obrazovce. Sledování gest je prováděno senzory pracujícími s vysokofrekvenčními kmitočty. Díky tomu dokáže systém rychle kombinovat kontextové informace jako je profil uživatele, rozhraní, okolní podmínky, čas a datum. Toto vše je pak komparováno s daty získávanými z jiných senzorů, jako je sledování pohybu očí, který dokáže napomoci určit, co má řidič v plánu.
Nepřehlédněte: Nová technologie od Škody chrání cyklisty před nárazem do dveří vozu.
Prozatím není jisté, kdy a zda vůbec JLR nasají svůj systém v některém ze svých vozů. Pokud se však podaří systém vyladit natolik, aby jej šlo používat, zřejmě tomu nic nestojí v cestě a jízda v některém z vozů JLR tak budě opět o něco bezpečnější.