Všichni jistě postřehli velmi smutné informace ohledně aktuálně nejznámějšího virového onemocnění, zvaném korona virus. Tento vir má bohužel na svědomí již více jak 1100 obětí, převážně pak v Číně. Jak ale tato věc souvisí s životem českého motoristy?
Čína, jakožto jedna z největších ekonomických velmocí, hraje velkou roli v obchodu s ropou. Po celém světě se denně spotřebuje na 100 milionů barelů ropy a z toho zhruba 15 milionů právě v Číně (největší spotřebitel je poté USA, 18 mil). Čína na rozdíl od USA je ale závislá na nákupu ropy z dovozu.
Aktuální situace v Číně, kde jsou zavedena přísná karanténní opatření, zapříčinila i silné omezení přepravy osob a pozastavení provozu v mnoha velcích podnicích. To vše má za následek razantní pokles poptávky po ropě, který se následně odrážní v cenách pohonných hmot ve světě. Čína v takovéto situaci nejprve spotřebová vlastní zásoby a dle analitiků se dříve než začátkem března situace měnit nebude.
Pro české motoristy to vše znamená pozitivní změny cen u stojanů čerpacích stanic. Například na Plzeňské Tank ONO bylo možné na začátku února natankovat litr nafty za 28,50 Kč a benzín za 29,50 Kč . Během února lze ještě stále očekávat mírné snižování cen. Náš největší dodavatel paliv Unipetrol snížil od počátku roku své ceny o 6-8% , v únoru již byl pokles menší.
Provozovatelé čerpacích stanic se však snaží, navzdory nižší nákupní ceně pohoných hmot, ceny snižovat co nejpomaleji v odvolání na zásoby starších dražších paliv. Snaha je tedy zlevňování co nejvíce odkládat pro zachování své dobré obchodní marže.