Le Mans: Aston Martin se vrátí s hypervozem Valkyrie

Letos uplynulo sto let od prvního ročníku legendárního vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Možná i proto britská automobilka Aston Martin, pro kterou je závod srdeční záležitostí, oznámila svůj návrat na slavný okruh s dvouletým předstihem.

Ze silnice na závodní trať

Aston Martin již „zahřívá motory“ pro závod 24 hodin Le Mans v roce 2025 a v oficiálních prohlášeních automobilky není místo pro pověrčivost – deklarovaným cílem je vítězství. To poslední se odehrálo v roce 1959.

Roy Salvadori a Carroll Shelby tehdy s vozem Aston Martin DBR1/300, který byl poháněn temperamentním šestiválcem o výkonu 250 koní, zajistili britské společnosti její jediný triumf v nejslavnějším vytrvalostním závodě světa a porazili legendární Ferrari 250 GT s dvakrát více písty pod kapotou.

Ambice zopakovat tento historický úspěch je obsažena v projektu, který nemá v historii závodu obdoby. Vůz Aston Martin Valkyrie, který bude v roce 2025 brázdit asfalt slavného Circuit de la Sarthe v kategorii hypercar, je vlastně prvním sportovním prototypem odvozeným od silničního vozu.

Le Mans není jediným cílem

Díky nasazení vozu Aston Martin Valkyrie na start šampionátu FIA WEC bude společnost z Gaydonu v roce 2025 jediným účastníkem Formule 1 a zároveň tříd GT3, GT4 a hypercar v hlavních vytrvalostních šampionátech.

Aston Martin, který svěří sportovní správu vozů americkému týmu Heart of Racing, s nímž spolupracuje od roku 2020, plánuje postavit hned několik závodních vozů Valkyrie.

Minimálně jeden vůz pak přistane na druhé straně Atlantiku, aby se zúčastnil šampionátu IMSA. Série, která je nejen ve Spojených státech amerických velmi populární a může se pochlubit takovými prestižními závody, jako jsou 24 hodin v Daytona a 12 hodin v Sebringu.

Závod 24 hodin Le Mans.
zdroj: unsplash.com

Překvapení pod kapotou

Závodní vůz bude vycházet z hybridní mechaniky silničního Astonu Martin Valkyrie a zachová si propracovaný monokok z uhlíkových vláken. Konstruktéři provedou úpravy na 6,5litrovém motoru V12 s přirozeným nasáváním, který vyrábí Cosworth. Mohutný motor s výkonem přes 1 000 koní při 11 000 otáčkách za minutu bude ale v závodní verzi zbaven své hybridní části.

Aston Martin a Le Mans

Počátky spojení značky Aston Martin se závodem 24 hodin Le Mans, v němž britská značka dosáhla svých největších sportovních úspěchů, sahají téměř sto let do historie. První účast se datuje do roku 1928, tedy pět let po prvním ročníku závodu.

Za devadesát pět let si britská společnost kromě celkového vítězství v roce 1959 připsala dalších devatenáct vítězství v různých třídách a závodilo s ní více než 240 jezdců. Dlouhý příběh, který v roce 2025 „začne psát novou kapitolu“.

Zdroj: 24h-lemans.com, automobilist.com, astonmartin.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu