Malá italská auta, na která by historie neměla zapomenout

Pokud si zahrajeme hru na stereotypy ve spojení s automobily, první, co nás v souvislosti s Itálií napadne, jsou supersporty. Panuje všeobecná shoda, že prvním superautem bylo Lamborghini a že Ferrari je značka, která je nejvíce spojována se stylem a výkonem. Většina Italů se však neprohání v Lamborghini, Ferrari nebo Maserati. Většinou jezdili a stále jezdí v malých, ale stylových městských autech.

Fiat 500

Klasický původní Fiat 500 byl zázrak v mnoha ohledech. Zatímco první Fiat 500, přezdívaný Topolino, byl autem, které zažehlo ekonomický vzestup Itálie ve 30. letech 20. století a dostalo Italy na silnice, jeho nástupce, uvedený na trh v roce 1957, se okamžitě stal ikonou a vozem, který všichni znají a milují.

Stejně jako německý Volkswagen Brouk a francouzský Citroën 2CV byl i Fiat 500 jedním z prvních masově prodávaných „lidových vozů“, který se stal symbolem mobility celé generace. Název 500 je odvozen od jeho základního dvouválcového motoru o objemu 500 cm3 umístěného vzadu, díky němuž se kabina uvnitř zdála mnohem větší, než by se zvenčí dalo předpokládat. První motory měly výkon pouhých 13 koní, pozdější modely Abarth 500 měly výkon 27 až 38 koní.

Fiat-Abarth 750

Společnost Abarth byla založena v roce 1949 Carlem Abarthem a byla známá především výrobou výkonných dílů pro malé italské automobily a závodní vozy na bázi Fiatu, jako byl model 750. Vůz vycházel z modelu Fiat 600. Motor o objemu 710 cm3 dosahoval výkonu 39 koní.

Isetta

Miniautomobil s tvarem bubliny se vyráběl v letech 1953 až 1963 a za tu dobu se ho vyrobilo úctyhodných 161 728 kusů. Výrobcem byla společnost Iso, která se původně zabývala výrobou ledniček. Isetta se zrodila ze stejného důvodu jako Fiat 500, Itálie potřebovala po druhé světové válce levnou dopravu a malinkatý vůz se svým jednoválcovým motocyklovým motorem o výkonu 9,5 koní bylo možné koupit a provozovat stejně levně.

Isetta měřila pouhých 2,3 metru a vážila 360 kilogramů. Volant byl originálním způsobem zabudovaný do předních dveří, jimiž se rovněž vystupovalo. V Německu se Isetta vyráběla pod značkou BMW.

Vystavený minivůz Isetta.
zdroj: unsplash.com

Autobianchi Bianchina Trasformabile

Autobianchi byla malá italská automobilka založená společnostmi Fiat, Pirelli a Bianchi, která vznikla v roce 1955 a zanikla o čtyřicet let později. Autobianchi Bianchina byl malý italský vůz vycházející z Fiatu 500 a dodávaný v různých verzích, včetně sedanu, roadsteru, kombi a kabrioletu.

Model Bianchina Trasformabile se poprvé objevil v roce 1957. Vůz charakterizoval dvoubarevný lak, motor o výkonu 20 koní a částečně skládací střecha.

Fiat Panda 4×4

V osmdesátých letech se Fiat Panda stal předmětem jednoho z největších designových rozhodnutí v historii. Původní zadání znělo, že má mít prostorný interiér, ale přitom nesmí být těžší než Fiat 126. Měl to být rovnostářský vůz, design byl předán společnosti Italdesign Giugiaro. Giorgetto Giugiaro došel k závěru, že do Pandy by se měly vejít dva padesátilitrové demižony vína a plný počet cestujících.

Panda měla okamžitý úspěch, v roce 1983 pak spatřil světlo světa model s pohonem všech kol, který se stal prvním malým sériovým vozem s motorem napříč a pohonem 4×4. Vůz byl navržen pro nepříznivé podmínky na venkovských polních cestách, celý systém byl manuálně volitelný a měl mimořádně nízký první převodový stupeň.

Abarth 695 Biposto

Fiat koupil Abarth v roce 1971, od té doby je pro automobilku interní značkou, která se nedávno pustila i do oblasti výkonných elektromobilů. V roce 2015 se objevil Abarth 695 Biposto, který, jak vyplývá z názvu, má pouze dvě sedadla. Dále se vyznačuje titanovou výztuhou zadních vzpěr, brzdami Brembo, řadicí pákou v závodním stylu, nastavitelným odpružením a možností polykarbonátových oken.

Zdroj: alvolante.it, infomotori.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu