Máme pro Vás nejužitečnější rady pro začínající řidiče

Na řidičské začátky si vzpomene asi každý z vás. Mnozí je mají spojené s tím, kdy je tatínek nebo dědeček vzali na opuštěnou silnici a tam poprvé zkoušeli rozjezdy. Drtivá většina z vás si tímto obdobím projde ještě jednou u vašich vlastních dětí a možná i u vnoučat. Dnešní provoz na silnicích se ovšem nedá s tím v minulosti vůbec srovnávat. Připravte proto budoucí řidiče na stres a povinnosti, které budou muset po dokončení autoškoly překonávat.

Nestůj nohou na spojce

Klasická chyba začátečníka, která se ale velmi nesnadno odnaučuje. Spojka by totiž měla sloužit pouze pro rozjezd, přeřazení a zastavení. V žádném jiném okamžiku byste tak na spojkovém pedálu neměli stát. Jestliže budete například při čekání na zelenou neustále držet spojku v záběru v domnění, že se rychle rozjedete, pak vězte, že byste měli pomalu začít shánět novou. Začátečník má pochopitelně v hlavě myšlenky, aby nebrzdil provoz, což je však naprostý nesmysl. Spálenou spojku budete totiž hradit vy a ne ten za vámi.

V noci sleduj bílou čáru na silnici

Anketa: Jak často kontrolujete tlak v pneumatikách?
Celkem hlasů: 114

Klasická rada, která se vám bude hodit při každé noční jízdě. Pokud se proti vám ze tmy vyřítí protijedoucí auto, nikdy nesmíte koukat přímo na něj. Nevědomky tak sami sebe oslníte, což by vás v případě krizové situace mohlo vyjít draho. Zaměřte se tak raději na postranní bílou čáru. Jednak se nenecháte oslnit světly protijedoucího vozu a za druhé se nevědomky přitáhnete blíže okraji, což ve tmě rozhodně není špatně. Pokud si ale stále nejste jistí, nehrajte si na hrdiny a raději zpomalte.

Pravidelně kontroluj v gumách

Moderní vozidla disponují senzory tlaku v pneumatikách, takže se o jeho kontrolu nemusíte tolik starat. U drtivé většiny ostatních vozidel však musíte tlak kontrolovat manuálně a to nejméně při každém druhém tankování. Nízký tlak vám nezajistí dokonalou ovladatelnost automobilu při krizových situacích a budete mít i vyšší spotřebu paliva. Oproti tomu vysoký tlak může způsobit nedostatečnou přilnavost. Stejně jako tlak v pneumatikách kontrolujte i množství oleje v motoru.

Při parkování u chodníku stoč pravé zrcátko dolů

Černá můra v podobě odřených poklic nebo litých kol. Pokud se ale chystáte zaparkovat podélně u chodníku, není nic jednoduššího než stočení pravého zpětného zrcátka více dolů. Získáte tak daleko lepší přehled o tom, kolik místa máte mezi koly a obrubníkem. Jako začátečník se za to rozhodně nemusíte stydět. Je totiž daleko lepší seřídit si zrcátko, než poté doma vysvětlovat ošklivě odřené nebo dokonce rozlámané poklice.

Nevyjížděj nádrž do prázdna

Nádrž byste nikdy neměli vyjíždět do prázdna už kvůli tomu, že se na jejím dně nacházejí jemné sedimenty a nečistoty, které by mohly pozlobit palivové filtry. Ten se totiž může ucpat a v tom horším případě dokonce dojde k zanesení čerpadla nebo vstřikování. Druhým důvodem je odlití paliva, kdy motor na chvíli zhasne nebo nepoběží pravidelně. Kvůli přelévání paliva v nádrži se totiž k čerpadlu nemusí dostávat dostatečné množství tekutiny. Motor pak nemá dostatek energie a začne občasně zhasínat. V ostrém provozu to není nic příjemného a životnosti agregátu to také dvakrát nepřidá.

Jako začátečník byste pochopitelně měli být ostražití a dávat pozor. Řiďte se našimi radami a postupem času se z vás stane velmi dobrý řidič.

Autor: Lenka Svobodová

Mohlo by Vás zajímat​

ZAVŘÍT