O sektor elektrických mikroautomobilů se zajímá stále více mainstreamových výrobců

Před více než deseti lety byl v čele Renault Twizy, nyní skupina Stellantis nabízí hned tři modely od Citroënu, Opelu i Fiatu. A kdo ví, jestli se k nim nebude chtít přidat ještě nějaká další velká automobilka. O čem je řeč? Mluvíme o elektrických „mikromobilech“, tedy o odvětví, které je podle mnohých analytiků v blízké budoucnosti předurčeno k velkému rozmachu.

Očekávaný boom

Koncept má všechny předpoklady k tomu, aby fungoval – malé, lehké, úsporné a stoprocentně elektrické vozy, které jsou určené výhradně pro městský provoz. Právě taková vozidla by mohla v ulicích nahradit menší městské automobily, které jsou pro výrobce stále méně rentabilní, nebo se stát alternativou ke skútrům, které nejsou vhodné pro každého a ve všech zeměpisných šířkách. Pojďme si představit několik možností. Který vůz je vaším favoritem?

Citroën Ami

Citroën byl po Renaultu dalším tradičním výrobcem, který uvěřil tomuto novému typu vozu. V červnu roku 2020 automobilka představila model Ami. Ze všech stran symetrický vůz je schopen převážet dvě osoby a jejich zavazadla. K dispozici je také terénní verze Buggy a užitkové vozidlo Cargo.

Elektromotor o výkonu 6 kW umožňuje maximální rychlost 45 km/h a je napájen baterií o kapacitě 5,5 kWh, která umožňuje ujetí 75 km. Dobíjení z běžné domácí zásuvky trvá jen 3,5 hodiny.

Opel Rocks-e

Německé dvojče Citroënu Ami má s tímto malým francouzským vozem společné technické parametry. S délkou 241 cm, šířkou 139 cm, výškou 152 cm a hmotností 471 kg uveze rovněž dvě osoby v kabině. Stejně jako u modelu Ami se dveře řidiče otevírají „obráceně“, zatímco dveře spolujezdce se otevírají tradičním způsobem. Zajímavostí je panoramatická skleněná střecha. Existuje také verze Kargo.

Fiat Topolino

Mikroautomobil Fiat Topolino je stylizován jako model 500 z roku 1957. Technicky je totožný s modely Ami a Rocks-e, ale vzdává se symetrie mezi přední a zadní částí. V nabídce je konvenčnější verze se dvěma dveřmi nebo verze Topolino Dolcevita, která dveře nahrazuje dvěma lany ve stylu plážového vozu z 60. let. Mezi volitelné doplňky patří sprcha pro opláchnutí po dni stráveném na pláži.

Tazzari Minimax

Tazzari Minimax je s délkou 213 cm ještě kratší než trojice od Stellantis a nabízí se jako lehká čtyřkolka, jejíž  rychlost je omezena na 45 km/h, nebo klasická verze s rychlostí 80 km/h. Velké zadní dveře umožňují snadný přístup do zavazadlového prostoru, zatímco v prostoru pro cestující je centrální přístrojová deska se sedmipalcovým displejem. Akumulátor s kapacitou 8 kWh lze na přání nahradit akumulátorem s kapacitou 16 kWh, čímž se zvýší dojezd z přibližně 100 na více než 200 km.

Zaparkovaný mikroautomobil.
zdroj: pixabay.com

Microlino 

Mikroautomobil švýcarské výroby, inspirovaný modelem Isetta z 50. let, má pouze jedny otevírací dveře vpředu. Jedná se o vozidlo s výkonem 17 koní poháněné lithium-iontovou baterií o kapacitě 10,5 kWh, která umožňuje dojezd 177 km. Při délce 2,5 metru uveze dvě osoby a k dispozici je zavazadlový prostor o objemu 230 litrů.

Mobilize Duo

Tento vůz by se dal považovat za jakéhosi legitimního dědice modelu Renault Twizy, neboť Mobilize je značka skupiny Renault zaměřující se na sdílení automobilů a služby udržitelné mobility. V nabídce jsou dvě varianty vozu s maximální rychlostí 45km/h, resp. 80 km/h. Stejně jako Twizy má dvě místa k sezení, dveře otevírané nahoru a přední airbag, ale postrádá ABS a klimatizaci. Nemá žádný zavazadlový prostor, s výjimkou dodávkové verze nazvané Bento, která eliminuje zadní sedadlo, aby vznikl prostor pro box.

Silence 04

Španělské vozidlo Silence 04 s výkonem 19 koní, maximální rychlostí 85 km/h a dojezdem téměř 150 km je homologované jako čtyřkolka. Vůz je 228 cm dlouhý, 126 cm široký, 157 cm vysoký, s rozvorem 158 cm a objemem zavazadlového prostoru 247 litrů. Vyznačuje se designem, který střídá napjaté linie a křivky. Prostor pro dva cestující je klimatizovaný a na centrální obrazovce se zobrazují užitečné informace o jízdě.

Estrima Birò

S délkou pouhých 179 cm a šířkou 111 cm je Estrima Birò zcela jistě jedním z nejkompaktnějších mikromobilů na trhu. Nový motor Smart Driver zajišťuje vyšší účinnost. Dojezd dosahuje 55 km u varianty s vyjímatelnou baterií Re-Move nebo 100 km u varianty s nevyjímatelnou baterií.

City Transformer

Stejně jako hrdinové stejnojmenného filmu dokáže City Transformer měnit podobu. Za normálních okolností je mikrovůz široký 140 cm, ale po stisknutí tlačítka na palubní desce dokáže zúžit svůj rozchod kol na šířku pouhého jednoho metru, prakticky jako motocykl, což mu umožňuje vjezd i do velmi úzkých míst. Stejně jako motocykl může pojmout dva cestující za sebou.

Při jízdě v „úzkém“ režimu klesne maximální rychlost z 90 km/h na 45 km/h. Pohon zajišťují dva elektromotory o výkonu 7,5 kW napájené lithium-iontovou baterií, která se dobije za šest hodin z domácí zásuvky a zajistí dojezd 180 km.

Zdroj: newsmondo.it, cityemotion.it

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu