V našem putování historií kopřivnické automobilky Tatra jsme již došli do 30. let minulého století. Období před druhou světovou válkou bylo ve znamení napjatých vztahů se sousedním Německem, což však nedokázalo popularitu automobilů Tatra ovlivnit. Stále patřily k tomu nejlepšímu, co se na našem území vyrábělo, takový vůz tudíž musel vlastnit každý, kdo v tuzemsku něco znamenal.
Přijíždí Hadimrška!
Znalci historie jistě vědí, kterému automobilu se takto přezdívalo. Šlo o Tatru 57 vyráběnou v letech 1931 až 1948, pochopitelně v různých modernizacích. Díky téměř 30 tisícům vyrobených kusů se Hadimrška stala jedním z nejrozšířenějších vozů v tehdejším Československu. Automobil měl nahradit již dosluhující Tatru 12, ze které koncepčně vycházel.
Revoluční bylo použití nového a většího čtyřválcového motoru s výkonem 25 koní. Nově se na Tatře 57 objevilo nezávislé zavěšení předních kol a typická žehličkovitá maska chladiče, podle které ji poznáte i dnes. Přezdívku Hadimrška získala podle oblíbeného filmu „To neznáte Hadimršku“ z roku 1931, i samotná automobilka tuto neoficiální přezdívku používala v propagačních materiálech.
Co bude nová luxusní limuzína?
V roce 1931 již začínala být Tatra 31 pomalu zastaralá, a proto vedení automobilky rozhodlo o vývoji nové luxusní limuzíny, která by tento model nahradila. Proto ve stejném roce vznikla Tatra 70, která se vyráběla až do roku 1936. Vodou chlazený řadový šestiválec disponoval úctyhodným výkonem 65 koní, což vozidlo vážící přes dvě tuny rozjelo na maximální rychlost 110 km/h.
Klasická tatrovácká koncepce zajišťovala velmi pohodlnou jízdu i na rozbitých silnicích, takže byla tato limuzína neobyčejně pohodlná. Zajímavostí bylo i vyrobení několika individuálních kusů podle přání zákazníků, jejichž karoserie vznikala ve Vysokém Mýtě v karosárně Sodomka. V roce 1933 začal z výrobního závodu vyjíždět inovovaný model Tatra 70 A, který měl motor dosahující výkonu 70 koní.
Nastal čas na nový vrcholný model
První kusy Tatry 75 začaly vznikat během roku 1934. Již od počátku bylo jasné, že se bude jednat o jeden z nejlepších modelů kopřivnické automobilky. Do ukončení výroby v roce 1942 bylo vyrobeno více než 4000 kusů. Vůz disponoval na tu domu moderní technologií, ke které se bezpochyby řadí čtyřstupňová převodovka s rychloběhem a hydraulické brzdy, kterými disponovaly všechny modely.
Maximální rychlost byla až 100 km/h. Velice oblíbená byla karosérie kabriolet, u níž byl však velmi špatný výhled dozadu. To však nedokázalo zabránit popularitě této karosářské varianty. Zajímavostí je velice lehké a přesné řízení, a to i přes to, že vůz nedisponuje žádným posilovačem. S Tatrou 75 se muselo jezdit skutečně báječně.
Přijíždí elegantní Tatra 77
Po zamítnutí prototypu V 570 se až v roce 1934 objevila první myšlenka na vyrobení aerodynamického automobilu. Byla jím Tatra 77, která byla v této oblasti rozhodně průkopníkem. Šlo totiž o první vůz, jehož karoserie byla v souladu s co nejmenším odporem vzduchu laděna ve větrném tunelu. Duchovním otcem nemohl být nikdo jiný, než Hans Ledwinka, který v Kopřivnici nechal doslova kus své duše. Tatra 77 byla také prvním automobilem, jenž disponoval vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu, takže se nemuseli konstruktéři potýkat s vytvořením nevzhledného středového tunelu nebo s modelováním výfukového potrubí.
Odpor vzduchu činil 0,36, což byla na rok 1934 vynikající hodnota. Schválně si ji porovnejte s dnes vyráběnými automobily, čímž získáte daleko lepší představu o tom, jak byla Tatra 77 jedinečná. Později se vyráběla i verze 77 A, která byla ještě více aerodynamická a disponovala silnějším motorem, s nímž dosáhla na ohromující rychlost 150 km/h. Tento model snadno poznáte, neboť šlo o první automobil Tatra osazený třetím předním světlometem.
Nejen o voze Tatra 77 a 77 A, ale i o dalších jedinečných modelech bychom mohli psát ještě velmi dlouho. Vymezený prostor ovšem musíme dodržet. Příští týden se zaměříme na začátek války a mimo jiné i na legendární limuzínu, kterou používal první československý prezident.