Legendární Tatrovky brázdí naše cesty již od jejich počátků. Dnes si pod tímto názvem představíme těžké nákladní automobily, převážející tuny nákladů ve všech možných terénech. Dříve to však bylo trochu jinak. Tatra vyráběla nejen exkluzivní nákladní vozidla, ale také originální a inovující osobní automobily. Tato firma by si jistě zasloužila bližší představení.
Kdy byla Tatra založena?
Samotná firma byla založena již v roce 1850 panem Ignácem Šustalou, který v malé rodinné firmě začal vyrábět kočáry a bryčky. Společnost začala ihned prosperovat, postupně se rozšiřovala nejen výroba, ale také její zaměření. V roce 1882 zde byly vyrobeny první železniční vagóny a v roce 1897 jeden z prvních osobních automobilů v celé Evropě. Jednalo se o automobil Präsident, který si představíme v následujícím díle. Již o rok později byl v Kopřivnici vyroben první nákladní automobil. Od této chvíle postupně společnost vystřídala názvy Kopřivnická vozovka, a. s. a Závody Tatra, a. s.
V meziválečném období se změnil majitel
Po roce 1936 přešla společnost Tatra do vlastnictví rodiny Ringhofferů, podle které se v tomto období i jmenovala. Výrobní sortiment se však nezměnil, nadále jsou v Kopřivnici vyráběny nákladní i osobní automobily, železniční motorové vozy a dokonce i letadla. Majitel společnosti se během druhé světové války přihlásil k nacistům, tudíž musela Tatrovka nechtěně pomáhat budovat Třetí říši. Mezi světovými válkami se ve firmě pohybuje také Hans Ledwinka, který je tvůrcem známé tatrovácké koncepce, bez které si ji dnes nedokážeme představit.
O jakou koncepci se jedná?
Tatra je v celém světě známá bezrámovou koncepcí podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Často je tato koncepce označována jako páteřový rám. Poprvé se objevila u lehkého osobního automobilu Tatra 11 z roku 1923, u nákladních automobilů byla použita poprvé až v roce 1940 u modelu Tatra 81. Centrální nosná roura umožňuje nejen prakticky neomezenou dostupnost jakýmkoliv terénem, ale také nevídané pohodlí na nezpevněných cestách. Každé kolo totiž nezávisle kopíruje vozovku, a tudíž jsou omezeny otřesy pronikající jak k posádce, tak i k nákladu.
Po druhé světové válce nastal obrovský rozvoj
Jako všechny významnější podniky, byla i kopřivnická Tatra znárodněna, nově se jmenuje Tatra národní podnik. V tomto období se také plně věnuje pouze výrobě osobních a nákladních automobilů, protože ostatní výroba byla převedena do jiných závodů. O ovšem tehdy rozhodovala vláda, a proto se do Kopřivnice dostalo v roce 1950 rozhodnutí o výrobě těžkých nákladních vozidel. Vyrábějí se zde nadále i osobní automobily řady 600, jejichž vývoj probíhal zezačátku dost tajně.
Kde se firma pohybuje dnes?
Po sametové revoluci kopřivnická Tatra střídala majitele a zaznamenala dlouhé období útlumu. Nyní je Tatrovka opět v českých rukou a je na vzestupu. Nejstarší česká automobilka opět vyrábí prvotřídní nákladní automobily, po kterých je ve světě neskutečný hlad. Firmě velmi prospěla spolupráce se západními společnostmi, díky kterým se dostala ke špičkovým kabinám a velice výkonným motorům.
Největší poděkování však patří současným majitelům a vedení společnosti, jež svým chováním pouze potvrzují, že tuto automobilku rozhodně nehodlají poslat k ledu. Neustále přichází s novými inovacemi a v plánu jsou i další modely. Je pouze škoda, že se Tatra odklonila od osobních automobilů, protože nám všem chybí ladné tvary legendárního Tatraplánu.
Jsme na konci velmi rychlého ohlédnutí se za stručnou historií nejstarší tuzemské automobilky. V dalších dílech si postupně představíme všechny osobní automobily této značky, protože je velice důležité udržovat toto národní dědictví při životě.