Elektromobily se již několik let krůček po krůčku stávají stále větší součástí automobilového trhu. Většina předních světových automobilek má ve své nabídce kromě klasických vozů či hybridů již i vozy na elektrický pohon. I když v loňském roce pandemie koronaviru zasáhla v negativním smyslu velké množství odvětví, prodejci elektromobilů si na pokles stěžovat nemohou. Naopak. Loňský rok byl v tomto ohledu rekordním.
Koronavirus dopadl pouze na spalovací motory
Pandemie koronaviru ohrozila a negativně zasáhla velké množství oblastí našeho života. Dopadům se nevyhnul samozřejmě ani automobilový průmysl. Zatímco prodej automobilů se spalovacím motorem v mnoha zemích prudce poklesl, až o desítky procent, u elektromobilů a dalších ekologických vozů, jako jsou například plug-in hybridy, došlo naopak k nárůstu nově prodaných vozů. Ve vyspělých zemích se prodej vozů s elektrickým či částečně elektrickým pohonem zvýšil o neuvěřitelných třicet procent. Po silnicích v Evropě, Americe, Japonsku a Číně jich jezdí již téměř šest milionů. Absolutně největší nárůst oproti roku 2019 byl zaznamenán v prodeji plug-in hybridů, kterých se prodalo o sedmdesát čtyři procent více.
Prodej ekologických vozů roste i v ČR
V České republice díky obecně malým počtům těchto automobilů, došlo k nárůstu ještě rapidnějšímu. U elektromobilů se prodej zvýšil o 331 procent a u hybridních aut o 52 procent. Ke konci loňského roku jsme tak na našich silnicích mohli potkat o 3262 elektromobilů a 12 674 hybridů více než v roce 2019. Nejprodávanějším elektromobilem se na našem trhu stala domácí Škoda Citigo a nejprodávanějším plug-in hybridem Škoda Superb. Důkazem obrovského poklesu prodeje aut se spalovacím motorem i na našem území je skutečnost, že i s rekordními počty nových ekologických aut poklesl celkový počet nově prodaných aut o více než osmnáct procent.
Elektromobilům pomáhají dotační programy
Pokud jde o příčiny, které stojí za nárůstem prodeje elektromobilů, jedním z hlavních důvodů jsou pravděpodobně rozmanité podpůrné programy, které mají za cíl snížit dopady krize způsobené koronavirem. V mnoha zemích se totiž týkají i prodeje ekologických aut. Bohaté dotační programy ve výši několika tisíc eur byly zavedeny například v Německu, Francii či Velké Británii. Česká republika v tomto ohledu bohužel poněkud zaostává.
Zdroj: elektrickevozy.cz, ekolist.cz