Počet elektromobilů na našich silnicích v loňském roce navzdory koronaviru rapidně vzrostl

Elektromobily se již několik let krůček po krůčku stávají stále větší součástí automobilového trhu. Většina předních světových automobilek má ve své nabídce kromě klasických vozů či hybridů již i vozy na elektrický pohon. I když v loňském roce pandemie koronaviru zasáhla v negativním smyslu velké množství odvětví, prodejci elektromobilů si na pokles stěžovat nemohou. Naopak. Loňský rok byl v tomto ohledu rekordním.

Koronavirus dopadl pouze na spalovací motory   

Pandemie koronaviru ohrozila a negativně zasáhla velké množství oblastí našeho života. Dopadům se nevyhnul samozřejmě ani automobilový průmysl. Zatímco prodej automobilů se spalovacím motorem v mnoha zemích prudce poklesl, až o desítky procent, u elektromobilů a dalších ekologických vozů, jako jsou například plug-in hybridy, došlo naopak k nárůstu nově prodaných vozů. Ve vyspělých zemích se prodej vozů s elektrickým či částečně elektrickým pohonem zvýšil o neuvěřitelných třicet procent. Po silnicích v Evropě, Americe, Japonsku a Číně jich jezdí již téměř šest milionů. Absolutně největší nárůst oproti roku 2019 byl zaznamenán v prodeji plug-in hybridů, kterých se prodalo o sedmdesát čtyři procent více.

Prodej ekologických vozů roste i v ČR

V České republice díky obecně malým počtům těchto automobilů, došlo k nárůstu ještě rapidnějšímu. U elektromobilů se prodej zvýšil o 331 procent a u hybridních aut o 52 procent. Ke konci loňského roku jsme tak na našich silnicích mohli potkat o 3262 elektromobilů a 12 674 hybridů více než v roce 2019. Nejprodávanějším elektromobilem se na našem trhu stala domácí Škoda Citigo a nejprodávanějším plug-in hybridem Škoda Superb. Důkazem obrovského poklesu prodeje aut se spalovacím motorem i na našem území je skutečnost, že i s rekordními počty nových ekologických aut poklesl celkový počet nově prodaných aut o více než osmnáct procent.

Elektromobilům pomáhají dotační programy

Pokud jde o příčiny, které stojí za nárůstem prodeje elektromobilů, jedním z hlavních důvodů jsou pravděpodobně rozmanité podpůrné programy, které mají za cíl snížit dopady krize způsobené koronavirem. V mnoha zemích se totiž týkají i prodeje ekologických aut. Bohaté dotační programy ve výši několika tisíc eur byly zavedeny například v Německu, Francii či Velké Británii. Česká republika v tomto ohledu bohužel poněkud zaostává.

Zdroj: elektrickevozy.cz, ekolist.cz

Autor: Martina Šťastná
ZAVŘÍT