„Nemohl jsem najít sportovní vůz svých snů, tak jsem si ho postavil sám.“ Věta, která se stala slavnou a která skvěle vystihuje nejhlubší podstatu automobilky schopné jako málokterá jiná zažehnout vášeň milovníků krásných a rychlých vozů. Od onoho 8. června 1948, kdy Ferdinand Porsche představil automobilovému světu vůz, který ho měl navždy změnit, urazil Porsche dlouhou cestu.
Jak se rodí legenda
Porsche 356 znamenalo začátek fascinující a úspěšné cesty, která pokračuje dodnes. Kariéra modelu trvala od roku 1948 do roku 1965, ale jakmile byl stažen z výroby a štafeta byla předána nové vlajkové lodi společnosti, modelu 911, jeho příběh pokračoval dál a nakonec se změnil v legendu.
Stavba sportovního vozu se pro Ferdinanda Porsche již koncem 30. let stala snem i posláním v jednom. V té době ale nacistické Německo požadovalo automobil pro lidi, ne model pro řidiče gentlemany toužící po vzrušení. Rozhodující zlom tedy nastal až o deset let později. 17. července 1947 byl na mechanickém základě prvního Volkswagenu Typ 1 neboli VW Brouk oficiálně zahájen projekt Porsche 356.
Porsche 356/1
Vůz, od něhož se dobrodružství společnosti odvíjelo, byl ručně vyroben na dvoře dílny v dolnorakouském Gmündu. Jednalo se o elegantní a svižný roadster spočívající na lehkém ocelovém podvozku, který zdědil prakticky celou mechaniku VW Brouka, od odpružení přes řízení až po čtyřstupňovou manuální převodovku.
Z Volkswagenu byl odvozen také čtyřválcový motor, který díky řadě úprav dosahoval maximálního výkonu kolem 40 koní. To byla na malou „jedenáctistovku“ úctyhodná hodnota, která v kombinaci s hmotností necelých 600 kg umožňovala bez problémů překonat rychlost 130 km/h.
Porsche 356/2 Gmünd
Až na odlišné uspořádání karoserie, již ne otevřené, ale kupé, se první sériové Porsche 356, vyráběné od zimy 1948 výhradně ručně tempem pět vozů měsíčně, velmi podobá modelu Porsche 356/1. Motor zůstal stejný, ale byl posunut více dozadu. Karoserie, stále vyráběná z hliníku, byla velmi lehká a pomáhala zastavit ručičku váhy na 680 kg. Maximální rychlost dosahovala je 140 km/h.
Porsche 356 „1100“
Po malé sérii montované v Gmündu spatřilo Porsche 356 konečně světlo světa na modernější montážní lince v souladu s ambicemi vybudovat si jméno v oblasti malých sportovních vozů.
Model montovaný v Zuffenhausenu na předměstí Stuttgartu, který se měl od podzimu 1949 stát historickým domovem rodiny Porsche, měl motor se sníženým zdvihovým objemem 1086 cm3, aby se mohl zařadit do kategorie sportovních vozů „1100“.
Výkon 40 koní a maximální rychlost 140 km/h zůstaly nezměněny. Na konci výroby v roce 1955 spatřilo světlo světa až 2200 exemplářů různých verzí, s objemem od 1.3 do 1.5 litru a výkonem až 70 koní.
Porsche 356 A
V září 1955 na frankfurtském autosalonu debutoval modernizovaný model Porsche 356 A. K verzím kupé a speedster přibyl též kabriolet. Zvenčí bylo nejdůležitější novinkou zaoblené a jednodílné čelní sklo.
Nová byla také sedadla se sklápěcími opěradly a zadní lavice se dvěma sedadly. „Staré“ jednohřídelové motory o objemu 1.5 litru nahradil nový motor o objemu 1.6 litru s výkonem 60 koní, který byl k dispozici také v temperamentnější verzi s výkonem 75 koní.
Porsche 356 A 1500 GS Carrera
Vozem, který připomíná legendární Carrera Panamericana, automobilový závod v Mexiku tak strhující, že stačilo pouhých pět ročníků v letech 1950 až 1954, aby dosáhl věčné slávy, byl Porsche 356 A 1500 GS Carrera.
Byl nabízen v dnes již klasických třech karosářských variantách kupé, kabriolet a speedster. Vůz se stal bohužel slavným nejen díky svým četným závodním úspěchům, ale i tragické nehodě, při níž 30. září 1955 přišel o život americký herec James Dean.
S výkonem 100 koní a hmotností pouhých 850 kg dosahoval model 356 Carrera rychlosti 200 km/h a v nejdůležitějších závodech 50. let, od Mille Miglia po Rallye Monte Carlo, se ukázal být tvrdým oříškem i pro mnohem výkonnější soupeře.
Porsche 356 B
V roce 1957 začala automobilka uvažovat o výrazné přestavbě modelové řady Porsche 356 A. V této souvislosti je třeba připomenout, že Porsche 356 B mělo být zcela odlišným vozem, než jakým se nakonec stalo.
Opuštěním „odvážnějších“ řešení, od vzduchového odpružení přes systém vstřikování paliva, který Porsche začalo zkoumat ve spolupráci s firmou Bosch, až po zcela novou přední část se čtyřmi světlomety, nakonec nepředstavovalo nové Porsche 356 žádné zásadní rozdíly oproti předchozímu modelu.
Pod kapotou zůstaly motory 1.6 s výkony 60 a 75 koní a verze Carrera, která získala 115 koní. Karoserie byla modernizována novými světlomety, vyššími a méně skloněnými než u modelu 356 A, a novými nárazníky. V roce 1961 debutovala výkonná a velmi rychlá Carrera 2, která byla poháněná motorem 2.0 litru o výkonu 130 koní. To jí umožňovalo dosáhnout rychlosti až 200 km/h.
Porsche 356 C
Poslední aktualizace Porsche 356 přišla v roce 1963, kdy už bylo vše připraveno na uvedení nového šestiválcového modelu, který měl převzít štafetu. Tím byl model Porsche 901, který se po sporu s Peugeotem, brzy přejmenoval na 911.
Porsche 356 C se od modelů předchozí řady liší jen v několika málo detailech. Patří mezi ně nová kola pro výkonnější kotoučové brzdy, jejichž instalace vyžadovala úpravu ukotvení tlumičů ke karoserii.
Z nabídky zmizel motor 1.6 litru o výkonu 60 koní, byl nahrazen novou pohonnou jednotkou o stejné kubatuře, která poskytovala 75 koní. Kariéra modelu Porsche 356 skončila v roce 1965, po sedmnácti letech a přibližně 76 000 vyrobených exemplářích. Jeho mýtus ale žije dál.
Zdroj: porsche.com, stuttcars.com