Sergio Marchionne: Pět let od smrti muže, který zachránil Fiat

Od „nedohody“ s GM, z níž získal 1,5 miliardy, přes obnovení výroby Jeepu a Alfy Romeo až po opuštění Lancie. Kariéra Sergia Marchionneho byla plná světel i stínů. Minulý týden uplynulo pět let od smrti bývalého generálního ředitele koncernu FCA. Dodnes je mnohými považován za jednu z nejvlivnějších postav automobilového světa posledních dvou desetiletí.

Právník a ekonom v Kanadě i Švýcarsku

Sergio Marchionne se narodil 17. června 1952 v italském Chieti. Ve čtrnácti letech se jeho rodina přestěhovala do Kanady, kde vystudoval nejprve filozofii a poté práva. Nejprve začal pracovat jako právník specializující se na ekonomické záležitosti u společnosti Deloitte.

Po dvou letech přešel do Lawson Mardon Group, významné torontské společnosti, kde získal pozici ředitele pro rozvoj podnikání. Na začátku devadesátých let se přestěhoval do Švýcarska a byl jmenován generálním ředitelem centrály společnosti Alusuisse Lonza v Curychu.

Zlom v jeho profesní kariéře nastal v roce 2002, kdy byl jmenován do nejvyššího vedení společnosti SGS, přední švýcarské společnosti poskytující inspekční a certifikační služby, kterou se mu podařilo přivést zpět na vrchol.

Vstup do společnosti Fiat

Jeho úspěchy v SGS znamenaly, že se dostal do přízně rodiny Agnelliových a stal se členem představenstva skupiny Fiat. Po smrti Umberta Agnelliho a odstoupení Giuseppeho Morchia získal pozici generálního ředitele. Psal se 1. červen 2004 a turínská automobilka se nacházela ve stavu před bankrotem. Marchionne tak zahájil důkladnou restrukturalizaci.

Brzy se dostal do širokého povědomí italské veřejnosti jako impozantní vyjednavač, když přesvědčil společnost General Motors, aby zaplatila 1,5 miliardy eur za nedokončení koupě Fiatu. Obnovil značku Fiat a díky dobré produktové ofenzívě, v jejímž čele stály modely Fiat Grande Punto a Fiat 500, přivedl společnost zpět do zisku.

Zrod FCA

Sergio Marchionne s předstihem pochopil, že automobilový svět se hluboce mění a že je nutná konsolidace, aby bylo možné čelit „nové mobilitě“. Konsolidace, která se částečně uskutečnila v roce 2014, kdy se po fúzi s Chrysler Group zrodila společnost FCA neboli Fiat Chrysler Automobiles.

Marchionne ale nebyl s FCA spokojen a tvrdil, že k tomu, aby mohl konkurovat velkým automobilovým gigantům, jako je skupina Volkswagen, je nutné další zvětšení. Tak začaly pokusy o dohodu s General Motors, které ale nebyly úspěšné.

Úspěchy v USA, nenávist v Itálii

Rozhodl se proto zaměřit strategii na nejziskovější značky v Americe, jako byly Jeep a Ram. Současně uvažoval také o obnovení činnosti dvou významných italských automobilek – Maserati a Alfa Romeo.  

V Itálii ale Marchionne začal ztrácet podporu kvůli uzavření závodu v Termini Imerese a ostrému boji s odbory o novou kolektivní smlouvu.

Červený vůz Alfa Romeo Giulia.
zdroj: unsplash.com

Znovuobnovení značky Alfa Romeo

V roce 2015 Alfa Romeo obnovila svou činnost představením modelu Giulia. V následujícím roce bylo představeno SUV Stelvio. Oba vozy byly založeny na nové platformě s pohonem zadních nebo všech kol.

V červnu 2018 představil pětiletý plán pro FCA, jehož cílem bylo zdvojnásobit zisky. Společnost také plánovala investovat devět miliard eur do elektrifikace svého vozového parku. V plánu bylo také velké zaměření na Maserati.

Dohoda s Waymo

Marchionne též souhlasil s dodávkou vozu Chrysler Pacifica společnosti Google Waymo. Tato dohoda umožnila společnosti FCA získat do svých rukou technologie společnosti Google. FCA a Waymo totiž začaly jednat o využití samořídicí technologie Waymo, včetně možného licencování vozidla vyráběného společností FCA a dostupného maloobchodním zákazníkům.

Další podnikovou transakcí bylo vyčlenění společnosti Magneti Marelli z koncernu FCA, což italsko-americkému výrobci automobilů umožnilo zaměřit se na své produktové portfolio a posílit kapitál.

Konec dieselů

Marchionne byl též přesvědčen, že diesel má své nejlepší dny za sebou a v nižších segmentech se stává neudržitelným. Oznámil tak postupné vyřazení dieselových modelů a příchod hybridu u nového Fiatu 500.

Na detroitském autosalonu pak oznámil i příchod hybridního motoru do modelu Jeep. „Cílem značky je do roku 2020 nabídnout plug-in hybridní verzi pro každý ze svých modelů. A později dorazí i plně elektrický Jeep,“ prohlásil Marchionne při prezentaci nejnovějšího průmyslového plánu. Jeho uskutečnění se ale již nedožil.

Zdroj: quattroruote.it, motor1.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu