Švédské „závodní“ vozy: Saaby, které se proslavily

Dnes je v nemilosti a jeho budoucnost je nejistější než kdy jindy, ale po mnoho let Saab těšil své příznivce výkonnými a rychlými modely. Švédská automobilka od svého založení v roce 1945 představovala skutečně jedinečný pohled na automobilový svět a nabízela modely, které nikdy nebyly banální. Dnešní temné časy vyvažuje dlouhá a záviděníhodná tradice vozů, které zanechaly svou stopu. Pojďme si některé z nich připomenout.

Saab 99 Turbo

První vůz švédské automobilky poháněný turbomotorem je známý tím, že byl v roce 1977 prvním sériově vyráběným modelem vybaveným tímto systémem přeplňování. BMW 2002 Turbo a Porsche 911 Turbo, které vznikly o několik let dříve, byly vozy určené pro mnohem omezenější výrobu.

Rozhodnutí přeplňovat přirozeně nasávaný dvoulitrový čtyřválec běžného modelu Saab 99 nebylo první, o kterém se uvažovalo. Ve skutečnosti, aby z motoru vymáčkli více výkonu, uvažovali v Trollhättanu původně o zdvojnásobení zdvihového objemu motoru na čtyřlitrový V8. Něco velmi podobného bylo provedeno u prototypu Monstera na bázi Saabu 93 a myšlenka přídavku byla nepochybně lákavá, ale nakonec zvítězila logika.

Výrobce užitkových vozidel Scania byl v oblasti turbodmychadel značně napřed, takže pro konstruktéry bylo poměrně snadné použít tyto technologie na motor osobního automobilu. Díky velmi kompaktnímu turbodmychadlu neměl motor Saab 99 Turbo s výkonem 145 koní žádné „díry“ v průběhu výkonu, což zaručovalo energický zátah již od nízkých otáček. Tyto vlastnosti umožnily Stigu Blomqvistovi vyhrát v roce 1979 mistrovství světa v rallye ve Švédsku.

Saab 900 Turbo

S modelem 99 se Saab poprvé postavil výzvě přeplňovaného motoru, ale teprve následující model 900, uvedený na trh v roce 1979 a vyráběný ve dvou generacích až do roku 1998, znamenal rozhodující krok k úplné technologické vyspělosti tohoto systému.

Saab 900 Turbo, poháněný motorem svého předchůdce o výkonu 145 koní, se v roce 1983 dočkal zásadní modernizace – zavedení elektronického řízení turbodmychadla garantovaného snímačem umístěným na hlavě motoru. Ten v případě potřeby snižoval plnicí tlak. Díky tomu výkon dosáhl 160 koní.

Záď vozu značky Saab.
zdroj: unsplash.com

Saab 9000 Turbo

Tento vůz, který byl v letech 1984 až 1998 na výsluní zájmu, byl úzce spřízněn se svými italskými bratranci Fiatem Croma, Lancií Thema a Alfou Romeo 164, s nimiž sdílel platformu Fiatu Tipo 4 s pohonem předních kol. Sázel též na přeplňování turbodmychadlem, které zvyšovalo výkonnostní laťku.

Motory Saabu 9000 Turbo byly odvozeny od motorů modelu 900 Turbo a poskytovaly výkon od 147 koní prvního dvoulitrového motoru až po 225 koní, které poskytovala jednotka o objemu 2290 cm3 pohánějící verzi 9000 2.3 T CS.

Saab 9-3 Turbo

Saab 9-3 první generace, odvozený od druhé řady modelu 900, jehož mechanické uspořádání si zachoval, se vyráběl od roku 1998 do roku 2003. Nový sedan střední třídy švédského výrobce, nabízený také v elegantní verzi kabriolet, rovněž dodržoval tradici přeplňování turbodmychadlem. Saab 9-3 Turbo, nabízený s motory o objemu 2 a 2,3 litru, měl výkon od 150 do 230 koní a poskytoval velmi pohotové reakce. Nejsilnější motor 2,3 TS, uvedený na trh v roce 1999, zvládl sprint z 0 na 100 km/h za méně než sedm sekund a byl schopen vyvinout maximální rychlost 250 km/h.

Druhá generace modelu, představená v roce 2002 na autosalonu v Detroitu, prošla modernizací po stránce designu i motoru. Modernější karoserie připomínala klasický sedan a byla k dispozici také jako kabriolet a hatchback. Zážehové motory nového Saabu 9-3 Turbo, jejichž provoz byl řízen osmou evolucí systému Saab Trionic, poskytovaly výkony 150, 175 a 210 koní.

Saab 9-5 Turbo

Vůz představený v létě 1997 navazoval na odkaz modelu Saab 9000. Motory v Saabu 9-5 Turbo měly zdvihový objem dva až tři litry a výkon od 150 do 305 koní. Nejsilnější verzí však kupodivu nebyla ta poháněná větším šestiválcem, ale čtyřválcový motor o objemu 2,3 litru, který pro švédského výrobce vyladila švýcarská společnost Hirsch Performance. Z 0 na 100 km/h to vůz zvládl za 6,4 sekundy a tachometr se zastavil na 250 km/h.

Druhá generace modelu, představená v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu, stála na platformě s pohonem předních kol i všech kol, která byla společná i pro další modely koncernu GM, jehož součástí švédský výrobce v té době byl.

Nový Saab 9-5 Turbo zůstal výkonným a rychlým sedanem, benzínové modely se čtyřválcovými a šestiválcovými motory mají výkony od 180 koní u motoru 1,6 T až po 330 koní u modelu 2,8 T s pohonem všech kol. Jde o vůz schopný dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidu za 6,1 sekundy a maximální rychlosti 260 km/h.

Zdroj: saabplanet.com, caranddriver.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu