Dnes se loga AMG nachází pouze na těch nejlepších a nejrychlejších modelech automobilky Mercedes. V minulosti to však nebylo pravidlem. Vše odstartoval první projekt AMG, takzvaná Rudá svině. Ne, neděláme si z vás legraci. Skutečně existuje závodní Mercedes-Benz, kterému se takto přezdívalo nejen kvůli jeho výkonnostním parametrům, ale i kvůli jeho vzhledu.
Co znamená zkratka AMG?
Pod zkratkou AMG se skrývá „Aufrecht Melcher Grossaspach“. Tento výraz je tvořený ze jmen obou zakládajících pánů a obce Grossaspach, odkud Aufrecht pocházel. Oba byli bývalí inženýři Mercedesu, takže o těchto autech věděli prakticky všechno. O víkendech se svými vozy také závodili, a proto se v jejich hlavách v roce 1967 zrodil nápad na založení vlastní firmy. V malíčku měli nejen závodění, ale také stavbu monopostů a seřizování motorů s vysokým výkonem.
Na veřejnosti se AMG ukázalo až v roce 1971 s upraveným Mercedesem 300 SEL 6.3. Při prvním pohledu na tento vůz si asi budete říkat, že se velký luxusní parník nebude hodit k okruhovému závodění. Už po ujetí prvních metrů však všem všudypřítomným spadly brady. Automobil ihned dostal přezdívku Rudá svině. Dříve přitom sloužil jako obyčejný vůz na každodenní ježdění u jistého doktora. Auto bylo sice nabourané, ale o to více se hodilo k přestavbě na plnohodnotný závodní speciál.
Jak byla Rudá svině upravena?
Je asi jasné, že v luxusní limuzíně nezůstal kámen na kameni. Hoši od AMG odmontovali chromované nárazníky, rozšířili blatníky a nasadili o hodně lehčí hliníkové dveře. Nesměly chybět ani širší pneumatiky pro lepší přilnavost a pár dodatečných světel přelepených páskou. V interiéru přibyly závodní sedačky a ochranný rám. Na místě však překvapivě zůstala i zadní sedadla, dveřní panely i elegantní přístrojová deska. V případě odstranění této přebytečné zátěže mohla být Rudá svině ještě o něco rychlejší.
Nejvíce pozornosti muselo být pochopitelně věnováno motoru, neboť i upravený Mercedes vážil hodně přes 1600 kg. Původní osmiválec byl převrtán na objem 6.8 litru a dostal lepší vačkové hřídele, vahadla, hlavy válců, sání nebo nový výfuk. Díky všem těmto precizním úpravám se nakonec podařilo z motoru vymačkat masivních 428 koní, což na 70. letá a velký Mercedes nebylo vůbec špatné. Maximální rychlost se díky tomu zvýšila na úctyhodných 265 km/h. Nyní byl AMG 300 SEL 6.8 plně připraven vyzvat své konkurenty na závodní trati.
Jak si Rudá svině vedla na trati?
Na okruzích se v 70. letech proháněla pouze lehká a málo výkonná závodní auta, které příchod Rudé svině doslova zaskočil. Již při prvním závodě 24 hodin v belgickém Spa ukázal Mercedes potenciál, když skončil na báječném druhém místě. Dokázal mu ujet pouze legendární Ford Capri. Tento málo očekávaný úspěch udělal z AMG i Rudé svině zasloužené hrdiny. Toto spojení se ještě několikrát ukázalo jako úspěšné, avšak po několika letech jim zlomily vaz pneumatiky. Varianty s větší výdrží totiž nebyly v mnoha závodech povoleny.
Jak je na tom AMG dnes?
Rudá svině vznikla celkem v 5 exemplářích, z nichž jeden byl dokonce používán na testování podvozků pro armádní stíhačky. Největším úspěchem bylo nastartování značky AMG, která do dnešních dní úspěšně upravuje téměř všechny nové modely Mercedesu. Za dobu své existence zaznamenala nespočet vyhraných závodů i celých sérií. Nyní hoši od AMG řádí ve formuli 1, kde automobilka získala šestý konstruktérský titul v řadě.
Podobný vůz jako byla Rudá svině, už asi nikdy nevznikne. Můžeme se tedy pouze kochat na historických záběrech, jak se tento koráb nakláněl v zatáčkách a soupeřil s malými Coopery a Capri