V devadesátých letech minulého století zažívala kupé nebývalou popularitu. Mnoho automobilek našlo v tomto typu vozu ideální recept na osvěžení své image a zároveň prokázalo schopnost vyrábět nejen levné hatchbacky a poctivé rodinné vozy, ale také okouzlující auta se sportovním šmrncem a osobitým stylem. Pojďme si na některé z nich zavzpomínat.
Opel Calibra
V devadesátých letech se zasloužil o oživení sektoru kupé v Evropě a v některých zemích se stal velkým fenoménem, například v Itálii v roce 1992 představoval třetinu prodejů všech sportovních vozů v celé zemi. Byl to skutečně kultovní vůz, který využíval platformu sedanu Vectra s pohonem předních kol. Model byl poháněn zážehovými motory s turbodmychadlem nebo bez něj s výkony od 115 do 204 koní. Oblé tvary karoserie byly dílem Erharda Schnella, otce legendárního Opelu GT z 60. let a skutečného guru aerodynamiky.
Fiat Coupé
Spoléhaje na pohon předních kol sedanů Tipo a Tempra a na vzhled malého supersportu, se turínský výrobce s Fiatem Coupé trefil do černého a vytvořil vůz předurčený k tomu, aby se zapsal do srdcí mnoha nadšenců. O vozech Fiat Coupé Turbo, které dokázaly svištět rychlostí přes 250 km/h, kolují legendy, ale k prolomení osudové hranice 200 km/h stačila i „základní“ verze.
Mazda MX-3
Mazda MX-3 je jasným příkladem toho, jak moc se výrobci v 90. letech starali o malé sportovní vozy a byli ochotni, pokud to bylo nutné, udělat i něco navíc, aby byly jedinečné. Tento kompaktní dvoudveřový vůz se zaoblenými liniemi, založený na k tomuto účelu vytvořené platformě odvozené od platformy sedanu Mazda 323, se do historie zapsal „malým klenotem“, který se skrýval pod kapotou – jeho motor o objemu 1845 cm3 a výkonu 135 koní patřil mezi nejmenší sériově vyráběné šestiválce vůbec.
Ford Puma
Ford Puma, vyráběný americkou automobilkou v jejích německých závodech v Kolíně nad Rýnem a určený pouze pro evropské trhy, bylo kupé na bázi čtvrté generace modelu Fiesta s osobitými tvary a živou jízdou. Se svým šestnáctiventilovým motorem 1.7 o výkonu 125 koní nabízelo úctyhodnou rychlost na hranici 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než devět sekund.
Nissan 200SX
Pátá generace modelu Silvia, která se prodávala jako Nissan 200SX, patří svými elegantními a uhlazenými tvary k nejexotičtějším kupé své doby. Díky vítěznému tandemu výkonných přeplňovaných motorů a pohonu zadních kol byla řada těchto sportovních vozů silně upravena, a proto má dnes těch několik málo kusů, které zůstaly v „továrním stavu“, nemalou cenu.
Mitsubishi Eclipse
Mitsubishi Eclipse, které se zrodilo na konci 80. let ze společného podniku s Chryslerem a bylo určeno především pro americký trh, získalo celosvětovou slávu s druhou generací modelu, který se v roce 1998 objevil ve virtuální garáži prvního Gran Turisma a o tři roky později v prvním filmu ságy Fast & Furious. Model poháněný motorem 2.0 turbo s výkonem 210 koní zrychlil z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a dosahoval rychlosti až 260 km/h.
Honda Prelude
Komfort, elegance, technologie a výkon jsou hlavními složkami vozu Honda Prelude. Ten na počátku 90. let minulého století porušil tradici, opustil výsuvné světlomety a představil se jako svižný sportovní vůz, v němž objemy obou kapot a prostoru pro cestující plynule splývají. Robustní a spolehlivé japonské kupé patřilo k nejpropracovanějším vozům své třídy a najít jej dnes v původním stavu není snadné.
Toyota Celica
Toyota Celica, která se nejpevněji zapsala do historie devadesátých let, je šestá generace. Toto japonské kupé s označením T200 je prakticky modernizovanou verzí předchozí řady, oproti níž ztrácí výsuvné světlomety, ale zlepšuje si bezpečnost díky airbagu řidiče. Nejvýkonnější verze, nazvaná GT-Four, byla skutečnou bestií – 242 koní přeplňovaného čtyřválce znamenalo zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximální rychlost 245 km/h.
Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado, vyráběný německou karosárnou Karmann v počtu maximálně 90 kusů denně, využíval mechanický základ VW Golf druhé generace. Model 2.0 s výkonem 116 koní dosahoval maximální rychlosti 200 km/h, zatímco modely G60 a ještě výkonnější 2.9 VR6 byly skutečnými hromotluky. První z nich, poháněný 1,8litrovým přeplňovaným motorem z Golfu GTI dosahoval maximální rychlosti 225 km/h, druhý z nich, poháněný šestiválcems výkonem 190 koní, dosahoval dokonce rychlosti 235 km/h.
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406, který se zrodil na rýsovacích prknech Pininfariny a vyráběl se v turínských karosárnách Grugliasco a San Giorgio Canavese, znamenal čtrnáct let po odchodu modelu 504 Coupé z výroby návrat značky do segmentu kupé střední a vyšší třídy. Díky svým čistým a elegantním liniím získal několik ocenění za design a je mnohými považován nejen za nejkrásnější kupé své doby, ale také za jeden z nejkrásnějších vozů Peugeot všech dob.
Zdroj: quattroruote.it, autoblog.it