Celý automobilový svět se dozvěděl nepříjemnou zprávu, že nás opustil ve věku 82 let pan Ferdinand Piëch, jehož jméno by měl znát každý nadšenec. Po celá desetiletí byl totiž nejdůležitějším mužem koncernu Volkswagen a jednou z nejvlivnějších osobností v automobilovém průmyslu vůbec. Zemřel na srdeční zástavu již minulou neděli večer v restauraci, avšak smutnou zprávu o úmrtí německá média uveřejnila až včera.
Proti všem prosadil výrobu Bugatti Veyron
Kdysi slíbil světu, že koncern Volkswagen vyrobí auto schopné dosáhnout maximální rychlosti atakující hranici 400 km/h, a které bude mít výkon přes 1000 koní. Navíc s tímto vozem půjde normálně jezdit po běžných silnicích. Piëchovi konkurenti si klepali prstem na čelo a pravděpodobně si říkali, že se tento stařík musel zbláznit. Přes veškeré překážky však Veyron v roce 2005 spatřil světlo světa, aby splnil dříve daný slib. Vývoj rozhodně nebyl bezztrátový, a to jak po stránce finanční, tak lidské. Každý inženýr, který odmítl plnit příkaz nebo jednoduše nevěděl jak dál, dostal padáka a na jeho místo nastoupila nová krev. Bugatti Veyron tak vzniklo doslova diktátorským způsobem.
Ferdinand Piëch a Porsche 917
Jeho matka byla dcerou světoznámého Ferdinanda Porsche, tudíž tento legendární konstruktér byl dědečkem Ferdinanda Piëcha. Po vystudování strojírenství na švýcarském federálním technickém institutu v Curychu začal v roce 1963 pracovat pro firmu svého dědečka. Zde se stal rychle technickým manažerem s prvním velkým zadáním, tím bylo Porsche 917. Po přečtení tohoto spojení je asi všem jasné, o jaký závodní speciál se jednalo. Bylo to jedno z nejlepších, nejúspěšnějších a nejúžasnějších závodních aut všech dob. Porsche 917 asi nejlépe ukazuje, jaký byl Ferdinand Piëch konstruktérský génius.
Dokázal pozvednout tehdy neznámé Audi
Po ukončení kariéry v Porsche se Piëch přesunul do jiné německé automobilky, tentokrát do Audi. Rychle se zde rozkoukal a za 20 let v jejím vedení z ní vytvořil velmi silného a konkurenceschopného hráče na trhu s automobily. Pod jeho vedením totiž vznikl legendární pětiválec, pohon všech kol quattro, jenž vydržel bez větších obměn až do dneška a také galvanizované i hliníkové díly karoserie.
Vzhled vozidel Audi byl mnohem aerodynamičtější, vozy disponovaly revolučními naftovými agregáty pod kapotou a také detailně zpracovanými interiéry. Po zkouškách hliníkové konstrukce na levném Audi A2 spustila automobilka výrobu honosnějšího a perspektivnějšího Audi A8, které bylo doslova vypipláno k dokonalosti.
Přichází éra ve Volkswagenu
V roce 1993 na tom byl koncern velmi mizerně, a proto přišel na scénu vnuk zakladatele Porsche, tedy Ferdinand Piëch. Ten už za sebou měl mnoho úspěchů, a tudíž se jevil jako logická volba k nalezení ztracené slávy Volkswagenu. Piëch zde využil veškeré znalosti, které se naučil v Audi. Náklady snížil na minimum, zlepšil kvalitu vyráběných vozů a hlavně zavedl jednotné platformy automobilů.
Jedním z prvních byl Passat na platformě Audi, následoval revoluční Golf 4. generace a také nástupce legendárního Brouka, tedy New Beetle. Jak můžete vidět, na stejných nebo hodně podobných základech stála velmi odlišná auta, což firmě umožnilo ušetřit spoustu peněz ve vývoji i výrobě.
Vaz Ferdinandovi Piëchovi zlomila až rodina Porsche a pohlaváři německého státu, kteří jej společně odvolali z vedení koncernu Volkswagen. I když měl oslnivá čísla prodejů, byla mu spousta věcí vyčítána. V roce 2015 se stáhl z veřejného dění. Za svůj život udělal pár chyb, ostatně jako každý člověk, avšak ty byly vykoupeny značnými úspěchy Porsche 917, automobilky Audi a nakonec i celého koncernu Volkswagen, který již nikdy nebude stejný jako dřív.