Japonská automobilka Nissan zatím velice promyšleně mlčí ohledně elektrické budoucnosti svých nejlepších sportovních modelů, tedy vozů 370Z a GT-R. Těžko tudíž můžeme odhadovat, co se honí v hlavách vrcholného managementu a jakým směrem se bude celý brand automobilky v nejbližších letech vydávat. Ivan Espinosa však před nedávnem poznamenal, že se uvažuje o vytvoření elektrické verze 370Z jako konkurenci pro chystané nástupce Porsche 718 Boxter a Audi TT.
Kdy padne osudové rozhodnutí?
Nissan se potřebuje rozhodnout co nejdříve, neboť oba zmíněné modely nezadržitelně stárnou. Kupříkladu první verze GT-R R35 s pohonem všech kol byla představena na Tokijském autosalonu již v roce 2006, což je před 14 lety! Ani model 370Z na tom není z hlediska stáří příliš dobře, neboť byl představen pouze o pár roků později. Na výsluní je zatím drží pouze stále aktualizovaná technologie a nadčasový design, díky kterému nevypadají zase tak staře. Pro zásadní změnu se ale automobilka ještě pořád nedokázala odhodlat.
Bude tedy 370Z elektrické?
Ivan Espinosa, viceprezident značky pro výrobní plánování, dále vyjadřuje své obavy, zda jsou klienti automobilky Nissan vůbec připraveni na přijmutí plně elektrického sportovního modelu. Celé plánování musí být více než opatrné, neboť by špatným rozhodnutím mohl Nissan přijít o stovky tisíc spokojených zákazníků, což by se jistě podepsalo nejen na prodejních číslech, ale také na jeho reputaci. Spektrum kupujících tvoří především klienti, kteří touží po surovém výkonu benzínových agregátů, jejich jedinečném zvuku a samozřejmě i po tuningu. Nabízí se proto otázka, zda chce Nissan jako modla tunerů dráždit nervy členů této komunity vývojem plně elektrického sportovního vozu.
Největším problémem je dojezd
Nemusíte být studovaným automobilovým konstruktérem, abyste věděli, že elektromotor potřebuje ke svému životu baterie. Ty jsou však v dnešní době velice těžké a navíc nedisponují vyhovující kapacitou. To jsou dva podstatné problémy, které mají současná sportovní elektrická auta. Těžké akumulátory neumožňují vyrobit lehký speciál podobný Lotusu Elise a zároveň nemají dostatečnou kapacitu, aby bylo možné auto použít v běžném provozu. I přesto však elektromotory nabízejí řadu výhod, mezi které bezpochyby patří okamžitý nástup točivého momentu od nulových otáček. To se pochopitelně podepíše na naprosto brutálním zrychlení.
Půjde Nissan podobnou cestou jako Toyota?
Nabízí se také otázka, zda by pro Nissan nebyla výhodná kooperace s nějakou významnou světovou automobilkou. Z tohoto spojení by tak mohly vzniknout projekty podobné Toyotě a BMW nebo Subaru. S německou značkou Toyota znovu zrodila šestiválcový model Supra. Ta společně se Subaru dokázala vytvořit velice zábavné a přitom dostupné čtyřválcové kupé GT86. Samotný Ivan Espinosa ale poznamenal, že ve vývoji sportovních automobilů neexistují žádná psaná pravidla, a proto je on i celá továrna otevřena novým možnostem. Samozřejmě se Nissan nemůže pustit do kooperace jen tak s někým, neboť má za sebou obrovské renomé a miliony spokojených klientů, které jednoduše nemůže zklamat.
Nissan 370Z a Nissan GT-R jsou bezpochyby dušemi i srdcem celé japonské automobilky, a proto se její management musí rozhodovat velice rozumně, avšak rychle. Žádné další informace ovšem z továrny neunikly, tudíž si na detaily o elektrických vozech Nissan budeme muset ještě počkat.