Evropské auto roku 2024: Kterého ze sedmi finalistů byste vybrali vy?

Toto prestižní ocenění, které každoročně dostává nejlepší nový automobil nadcházejícího roku, se pravidelně uděluje již od roku 1964. O titul pro rok 2024 se ucházelo hned dvacet osm kandidátů. V závěru roku 2023 mezinárodní porota složená z padesáti devíti novinářů z dvaceti dvou evropských zemí vybrala sedm finalistů.

Čím je letošní ročník unikátní?

Poprvé se do finále, které se uskuteční 26. února 2024 v předvečer zahájení ženevského autosalonu, probojoval čínský výrobce automobilů a výjimečné je rovněž to, že více než polovina finalistů má výhradně čistě elektrický pohon. Který vůz se stane nástupcem Jeepu Avenger, jenž získal titul v roce 2023?

BMW řady 5

BMW řady 5 je klasika bavorské automobilky. Předchůdce tohoto velkého luxusního sedanu spatřil světlo světa v roce 1972, tedy před více než půl stoletím. Nejnovější generace modelu, která je téměř o 10 cm delší než její předchůdce a nyní překonává pětimetrovou hranici, je nabízena s přeplňovanými benzinovými nebo naftovými mild-hybridními motory, ale existují i elektrické verze s označením i5.

Karoserie je nejen větší, ale má také hranatější tvary, přičemž některé prvky jsou převzaty z ještě větší a luxusnější řady 7. V ultramoderní a prostorné kabině téměř zcela zbavené fyzických tlačítek vyniká zakřivený displej orientovaný k řidiči.

Za zmínku stojí také tenká podsvícená čelní stěna probíhající podél palubní desky a dveřních panelů, která obsahuje řadu ovládacích prvků. Na přání si můžete nechat očalounit sedadla recyklovanými materiály, efekt je podobný pravé kůži, která je rovněž k dispozici.

Kia EV9

Kia EV9 je korejské elektrické SUV, které nechce skrývat své velké rozměry. „Krabicový“ design se zakřivenými podběhy kol a geometricky tvarovanými světly vozu dodává na impozantnosti. Automobil pojme ve třech řadách až sedm osob.

Na přání je pak k dispozici šestimístná verze, místo hlavní „pohovky“ jsou zde dvě nezávislá křesla, která se mohou otáčet, čímž se zadní část kabiny promění ve skutečný cestovní salonek. Kia EV9 je založena na platformě E-GMP skupiny Hyundia-K, která je určena pro elektromobily.

Peugeot 3008

Třetí generace Peugeotu 3008 je zcela nová. Na délku měří 454 cm a má nezaměnitelný vzhled – ostré a hladké plochy, štíhlé světlomety či lakovanou mřížku chladiče, která „splývá“ s nárazníky.

Elektrický model E-3008 s pohonem předních kol má výkon 210 koní, u dvoumotorové verze 4×4 stoupá na 320 koní. U obou je využitelná baterie 73 kWh a oficiální průměrný dojezd je 525 km. Jednomotorová verze s výkonem 230 koní a baterií o kapacitě 98 kWh slibuje 700 km na plné nabití.

Peugeot Panoramic i-Cockpit zvyšuje potěšení z jízdy díky velkolepé 21″ zakřivené plovoucí HD obrazovce. Nový Peugeot 3008 je prvním vozem, který využívá novou platformu Stellantis Group Stla Medium.

Volant vozu BYD.
zdroj: unsplash.com

BYD Seal

BYD Seal je 480 cm dlouhý čínský elektrický sedan s udávaným dojezdem až 570 km. Vůz charakterizuje nízká a elegantní silueta. Špičatá přední část se vyznačuje dvěma ostrými světlomety a dvěma spodními přívody vzduchu.

Vůz se vyznačuje technologií Cell-to-Body, kdy je baterie integrována přímo do podlahy karoserie. Hlavní výhodou tohoto řešení je, že karoserie vozidla je nižší, čímž je zajištěna lepší aerodynamika a zároveň se zvyšuje tuhost karoserie.

BYD Seal je vybaven baterií Blade s kapacitou 82 kWh a je k dispozici ve dvou verzích s pohonem zadních nebo všech kol s dojezdem 570, resp. 520 km.

Renault Scenic

Nová generace přebírá modernější tvary crossoveru a především je poháněna elektromotorem, který je k dispozici ve dvou variantách. S délkou 4,47 m, šířkou 1,86 m, výškou 1,57 m a rozvorem 2,78 m přebírá nový Renault Scenic E-Tech Electric mnoho prvků, které byly loni představeny u koncepčního vozu Scenic Vision.

Nový vůz je k dispozici ve dvou verzích – 170 koní a 280 Nm nebo 220 koní a 300 Nm. Elektrický pohon zajišťuje baterie dostupná ve dvou kapacitách. Základní baterie s kapacitou 60 kWh umožňuje ujet až 420 km, zatímco větší baterie s kapacitou 87 kWh umožňuje ujet až 620 km na jedno nabití.

Toyota C-HR

Druhá generace japonského hybridního crossoveru se zlepšila v oblasti zpracování i technologií. Přístrojová deska je dobře zpracovaná a integruje praktické ovládací prvky, multimediální systém reaguje pohotově.

Toyota C-HR má dvě plně hybridní verze – 2.0 s výkonem 197 koní a 1.8 s výkonem 140 koní. Dvoulitrový motor se dodává také ve variantě 4×4. Kombinovaný výkon se nemění, a to i přes přídavný elektromotor, který pohání kola vzadu. Také plug-in využívá dvoulitrový motor, má kombinovaný výkon 223 koní a s nabitou baterií slibuje téměř 70 km na elektrický pohon.

Volvo EX30

Nejmenším vozem, který kdy švédský výrobce vyrobil, je elektrický crossover Volvo EX30. Jeho vnější design v malém připomíná jeho velkou sestru EX90 – velká kola, přední světlomety ve tvaru „Thorova kladiva“ a uzavřená maska chladiče.

Uvnitř je vůz ještě minimalističtější. Před řidičem není žádná přístrojová deska, ale hlavní informace se nacházejí v horní části 12,3″ vertikálního dotykového displeje uprostřed palubní desky.

EX30 je k dispozici s pohonem zadních kol, s motorem umístěným vzadu a výkonem 272 koní, případně též s pohonem všech kol. K dispozici jsou dva typy baterií – 51 kWh slibuje autonomii 344 km, zatímco 69 kWh zvyšuje dojezd na 480 km.

Zdroj: caroftheyear.org, autodesignmagazine.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu