Oblíbená Lancia Ypsilon odejde do důchodu

Před několika dny debutovala nová generace modelu Lancia Ypsilon, která převzala štafetu po současném voze, který se ve výrobě udržel dlouhých třináct let. Model, který se prodává pouze v Itálii, se dokázal pevně usadit v italském žebříčku nejprodávanějších vozů, v loňském roce se s téměř 45 000 vozy umístil na třetím místě. Přesto je současná Lancia Ypsilon určena k odchodu do automobilového důchodu. Proč?

Povinná výbava vozů ze strany EU

Konec výroby současného modelu souvisí se zavedením nových bezpečnostních předpisů, které vstoupí v Evropské unii v platnost v červenci letošního roku a které budou zavazovat všechny nové vozy ke standardní výbavě určitými asistenty.

Lancia Ypsilon některé z těchto technologií, například upozornění na ospalost, automatické nouzové brzdění či udržování v jízdním pruhu, nemá. Koncern Stellantis se ale na rozdíl od modelu Fiat Panda rozhodl, že „starý“ model Lancia Ypsilon nebude aktualizovat, a tak budou objednávky na nové vozy brzy pozastaveny a do vyčerpání zásob se bude pouze prodávat.

Lancia Ypsilon a její kouzlo

Je to škoda, protože Lancia Ypsilon dokazuje, že je stále velmi oblíbená. Důvodem je nejen ikonický líbivý design, ale též spolehlivé motory a konkurenceschopná cena. Nová Lancia Ypsilon nepochybně zapadne do vyššího segmentu trhu, s čímž ale bude souviset i vyšší pořizovací cena.

Na trhu městských vozů s délkou pod čtyři metry tak zůstane mezera, kterou mohou jen částečně zaplnit stávající modely, například Fiat Pandina, Hyundai i10, Kia Picanto a Toyota Aygo X.

Elegantní malé vozy jsou starobylou tradicí pevně zakořeněnou v DNA značky Lancia. První malý vůz turínského výrobce pochází již z konce 30. let 20. století.

Lancia Ardea (1939-1951)

Malý čtyřdveřový sedan byl vybaven velmi moderními řešeními, například nosnou karoserií a skvělým čtyřválcem o objemu 903 cm3, který byl schopen vyvinout výkon téměř 30 koní při 4600 otáčkách za minuty, což byly na tehdejší dobu velmi vysoké otáčky.

Název, který je poctou antickému městu Ardea, odpovídal tradici společnosti, která svého času křtila své vozy jmény ulic a míst spojených se starověkým Římem. 

Autobianchi – Lancia Y10 (1985-1995)

Z hlediska „ducha“ a velikosti lze přísně vzato za nejstaršího předchůdce modelu Ypsilon považovat vůz Autobianchi A112. Na rozdíl od vozu, který ho nahradil, však první elegantní italský malý vůz nikdy nenesl znak turínského výrobce. Model Y10, uvedený na trh v roce 1985 a vyrobený ve více než 1 100 000 exemplářích, se prodával pod značkou Lancia mimo Itálii.

Rozsáhlá a rozmanitá nabídka modelu Y10 zahrnovala řadu speciálních verzí, z nichž některé byly inspirovány světem závodů, jiné byly „zabaleny“ ve spolupráci s italskými špičkami v oblasti luxusního vybavení či módy.

Již v roce 1985 nabízela automobilka vysoce výkonnou verzi svého elegantního hatchbacku, jehož motor 1.0 s karburátorem byl díky přispění turbodmychadla od japonské firmy IHI schopen dosáhnout maximálního výkonu 85 koní. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 9,5 vteřiny a maximální rychlostí 180 km/h byl tento městský vůz skutečnou „malou bombou“.

Lancia Y (1995-2003)

Vůz Lancia Y v polovině devadesátých let oživil starý zvyk pojmenovávat modely podle písmen řecké abecedy, který zakladateli společnosti Lancia navrhl o téměř devadesát let dříve jeho bratr Giovanni. Nový hatchback, který vycházel z mechaniky Fiatu Punto, měl styl, v němž se mísily některé prvky minulých modelů s novými a originálními prvky, jako byla například palubní deska obloukovitého tvaru.

Lancia Ypsilon (2003-2011)

V roce 2003 spatřil světlo světa nový vůz, který byl o něco delší a téměř o 10 cm vyšší než model Lancia Y. Lancia Ypsilon vychází ze zkrácené podlahové plochy druhé série Fiatu Punto. Poprvé byl tento malý vůz nabízen také s brilantním a nepříliš žíznivým vznětovým motorem 1.3 Multijet.

Oranžový vůz Lancia Ypsilon.
zdroj: commons.wikimedia.org

Lancia Ypsilon (2011-2024)

Současný model má na rozdíl od předchozího modelu má pět dveří a mechanický základ již není z Fiatu Punto, ale z menších modelů Fiat Panda a Fiat 500. V roce 2015 se Lancia Ypsilon dočkala mírné estetické modernizace.

Maska chladiče, inspirovaná tou z modelu Lancia Ardea, se výrazně zmenšila a nabyla zhruba stejné šířky jako přední světlomety. Záď naopak zůstala prakticky beze změny, tedy s velkým obloukovým zadním oknem a štíhlými LED světlomety. Poslední estetická aktualizace se datuje do roku 2021.

Nová Lancia Ypsilon (2024)

Nová Lancia Ypsilon je malý pětidveřový vůz, který si zachovává eleganci předchozích generací, ale má větší rozměry, délka vozu dosahuje 408 cm. Vychází ze stejné platformy jako jeho „bratranci“ Peugeot 208 a Opel Corsa. Styl v sobě opět spojuje prvky z minulosti s odvážnými novinkami současnosti.

Na konci května by měla do prodeje dorazit limitovaná edice Lancia Ypsilon Cassina – elektrický vůz s výkonem 156 koní a oficiálním dojezdem 403 km. Model bude vyroben v 1906 exemplářích jako pocta roku založení značky. Do konce letošního roku budou mít premiéru další verze poháněné mild-hybridním motorem 1.2 o výkonu 101 nebo 136 koní.

Zdroj: lancia.com, infomotori.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu