Otevřít okna, nebo pustit klimatizaci? Co je z ekonomického hlediska výhodnější?

Letní měsíce jsou dobou cestování. To vědí i majitelé čerpacích stanic, a tak se vzrůstajícími teplotami vždy o něco povyskočí též cena pohonných hmot. Chystáte se na delší cestu automobilem a chcete co nejvíce ušetřit? Existují určité taktiky úsporné jízdy, které vám mohou pomoci spotřebu vašeho vozu o něco snížit.

Zbytečně nebrzděte

Používání brzd je samozřejmě nezbytné, ale ze své podstaty zároveň poněkud neekonomické. Z hlediska fyzikálních zákonů totiž brzdy vezmou kinetickou energii jedoucího auta, tedy energii, na jejíž výrobu byl potřeba drahý benzín, a přemění ji na teplo, které se ztratí ve vzduchu. Vyplatí se tedy nebrzdit zbytečně. Typickým příkladem neekonomického zbytečného brzdění je prudké sešlápnutí pedálu těsně před semaforem. Mnohem lepší je plynulé pomalé dojíždění na červenou. Ve městech se tedy vyplatí trochu předvídat a ubrat plyn. Obecně platí, že čím méně musíte brzdit, tím nižší je spotřeba paliva.

Nerozjíždějte se příliš rychle, ale ani příliš pomalu

Všichni samozřejmě víme, že prudké rozjezdy se sešlápnutím plynu až na zem nás stojí více paliva. Ukazuje se však, že rovněž příliš pomalé přidávání rychlosti zvyšuje spotřebu. Automobily totiž mají horší spotřebu paliva na nižší rychlostní stupně. Nejekonomičtější způsob rozjezdu závisí na vozidle, převodových poměrech a hmotnosti. Testování ale odhalila, že zrychlení na 50 km/h za 15 sekund spotřebuje méně paliva než dosažení stejné rychlosti za 30 sekund, protože vůz dříve zařadí úspornější převodový stupeň.

Při vyšších rychlostech dejte přednost klimatizaci

Jedna z klasických letních otázek. Je lepší otevřít okna, a vyhnout se tak použití energeticky náročné klimatizace, nebo je lepší nechat okna zavřená a klimatizaci zapnutou, abychom lépe zachovali aerodynamický profil vozu. Odpověď záleží na rychlosti, kterou jedete, neboť aerodynamický odpor roste exponenciálně s rychlostí. Čím rychleji jedete, tím více se projevuje odpor otevřených oken. Jako hranice, kdy je lepší dát přednost zavřeným oknům a klimatizaci před okny otevřenými, se ukázala být rychlost 60 km/h.

Když jedete z kopce, nechte zařazenou rychlost

Jsou lidé, kteří při každém delší jízdě z kopce zařazují neutrál, aby ušetřili benzín. To ale není pravda. Většina dnešních motorů se vstřikováním paliva používá počítačem řízené vypínání vstřikování při zpomalování. Když tedy necháte zařazenou rychlost a sundáte nohu z plynu, vstřikovače se automaticky vypnou. Motor tak při jízdě z kopce nespotřebovává žádné palivo. Naproti tomu spotřeba paliva motoru běžícího na volnoběh vypnutí vstřikování paliva nezpůsobí. Vozidlo tak i při jízdě na neutrál palivo spotřebovává. Z ekonomického hlediska je tak paradoxně lepší jet se zařazenou rychlostí. Když už necháme stranou to, že jízda na neutrál může být v mnohém nebezpečná.

Další účinné triky

Na spotřebu vozu má poměrně velký vliv i tlak v pneumatikách. Udržujte tedy své pneumatiky správně nahuštěné, protože nízký tlak zvyšuje valivý odpor. Většina vozidel má lepší spotřebu paliva, když je jejich motor zahřátý. Pokud tedy máte před sebou jízdu se třemi zastávkami, zajeďte nejprve do nejvzdálenějšího cíle. Plně zahřátý motor si následně udrží efektivní teplotu, i když bude 30 minut stát na parkovišti. Poslední rada se může zdát poněkud zvláštní, ale funguje. Ve městě se snažte co nejvíce odbočovat doprava. Zkrácení doby čekání na volnoběh, tedy čekání na uvolnění provozu při odbočení doleva, šetří palivo.

Zdroj: cars.com, rd.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu