Po stopách kopřivnické Tatry, díl sedmý

Nacházíme se na přelomu osmdesátých a devadesátých let, kdy docházelo k masivnímu uvolňování tlaku z východu a kdy začínal přerod na velmi ranou demokracii. I v tomto období kopřivnická Tatra vyráběla osobní automobily, byť jejich dny byly pomalu sečteny. Dnes se tedy společně podíváme na poslední vozy určené pro širokou veřejnost, které kdy sjely z výrobních linek nejstarší české automobilky.

Přijíždí vylepšená Tatra 603

Po velkém úspěchu u komunistických pohlavárů se Tatra 603 dočkala plnohodnotného nástupce. Jednalo se o Tatru 613, která se od své předchůdkyně výrazně lišila již na první pohled. Oblé tvary nahradily ostré hrady, tak typické pro styl osmdesátých a devadesátých let. Dnes tento model patří k legendám, neboť ho využívali jak prezidenti, tak nejvyšší funkcionáři komunistické strany. Byl vyráběn pouze malosériově, a to v pobočném závodě v Příboře. Obyčejný člověk si ho tak koupit nemohl, a proto se do dnešních dob dochovalo jen velmi málo kusů Tatry 613.

Jakou technikou ohromovala Tatra 613?

Již ve své době byla Tatra 613 proslulá jako rychlá a velice pohodlná limuzína. Srdcem byl karburátorový motor OHC s objemem 3,5 litru a výkonem 168 koní. Maximální rychlost se tak hravě vyšplhala až na hranici 200 km/h. Později se však objevily výkonnější modely s nejvyšším rychlostí až 230 km/h. Tyto vozy také disponovaly vylepšenou pětistupňovou převodovkou, která nahradila stárnoucí čtyřkvalt. Pokud budete mít štěstí, uvidíte i verzi kabriolet nebo variantu pro hasiče a záchranáře.

Tatra se zúčastnila závodů Formule 1!

Nejde pouze o planý žert, nebo novinářskou frázi. Tatra 623 se skutečně několikrát zúčastnila víkendu Formule 1 v Maďarsku, kde sloužila jako zabezpečovací vůz pro traťové maršály. Vůz vznikl speciální přestavbou z modelu 613, avšak těchto modelů nebylo vyrobeno více než 10. Jeden komisař FIA dokonce prohlásil, že se jedná o jeden z nejlepších asistenčních vozů na celém světě, což je pro Tatru dodnes pocta. Objem motoru byl navýšen na 3,8 litru, čímž se pochopitelně zvýšil i výkon s maximální rychlostí. Ta se nově pohybovala daleko za hranicí 200 km/h.

Zatlačte slzu, přichází poslední vyrobená osobní Tatra

Tatra 700 je smutným památníkem výroby osobních vozů v Kopřivnici. Jde totiž o poslední sériově vyráběný osobní automobil. Sedmistovka vychází z Tatry 613, avšak její karoserie je značně modernější. Tento vůz však zdaleka nesplnil obchodní očekávání, neboť luxusní výbava a precizní dílenské zpracování jednoduše nemohly zlomit chatrnou a zastaralou konstrukční technologii. Od Tatry 603 jsou totiž luxusní limuzíny prakticky stejné, a to je od sebe dělí více jak 30 let. Osmiválcový motor o objemu 4 litry dodával výkon 231 koní, což zajistilo vcelku dostačující dynamické vlastnosti. Nejednalo se však o žádnou formuli.

Pokus o modernizaci Tatry 613 selhal

V roce 1994 se ještě Tatrovka z posledních sil snažila zachránit krachující výrobu osobních automobilů. Jednalo se o projekt Tatra Prezident, který konstrukčně vycházel z Tatry 613, avšak měl na sobě viditelné modernizační prvky. Přední část vozu odkazovala na starý model 11 s motorem vpředu, zadní část byla zmohutněna, a to díky masivnějším zadním blatníkům. Byl vyroben jeden prototyp, který byl představen pouze úzkému okruhu lidí, mezi kterými byl i tehdejší prezident Václav Havel. Nakonec však bylo rozhodnuto o zastavení dalšího vývoje, čímž v Kopřivnici nadobro vymřely osobní automobily.

Poslední Tatra už ani nebyla pořádná Tatra

V letech 1996 až 1999 ještě v Kopřivnici vznikly vozy Tatra Beta, které však s původními modely neměly nic společného. Šlo o lehký užitkový automobil s nosností 600 kg. Z počátku se experimentovalo s elektrickým pohonem, avšak neúspěšně. I proto se přešlo zpět k benzínovému motoru, který pocházel nejprve z Favoritu a poté z vozů Hyundai. Beta byla vyrobena z ocelového rámu, jenž byl pokrytý laminátovými deskami. Jistě si sami uvědomíte, že se nejednalo o nejlepší, ani o nejbezpečnější řešení. Bety bylo vyrobeno pouhých 336 kusů, a tudíž se jednalo o naprosté fiasko.

Tímto dílem bychom uzavřeli putování po historii kopřivnické Tatry, jejíž automobily patřily zejména v období první republiky k tomu nejlepšímu, co jste v Československu mohli dostat. Věříme, že se vám tato historická výprava líbila.

Autor: Martin Liška

#kvíz 1 / 1 | Který projekt zakončil výrobu osobních automobilů?

Který projekt zakončil výrobu osobních automobilů?

ZAVŘÍT