Po stopách kopřivnické Tatry, díl sedmý

Přidat na Seznam.cz

Nacházíme se na přelomu osmdesátých a devadesátých let, kdy docházelo k masivnímu uvolňování tlaku z východu a kdy začínal přerod na velmi ranou demokracii. I v tomto období kopřivnická Tatra vyráběla osobní automobily, byť jejich dny byly pomalu sečteny. Dnes se tedy společně podíváme na poslední vozy určené pro širokou veřejnost, které kdy sjely z výrobních linek nejstarší české automobilky.


Přijíždí vylepšená Tatra 603

Po velkém úspěchu u komunistických pohlavárů se Tatra 603 dočkala plnohodnotného nástupce. Jednalo se o Tatru 613, která se od své předchůdkyně výrazně lišila již na první pohled. Oblé tvary nahradily ostré hrady, tak typické pro styl osmdesátých a devadesátých let. Dnes tento model patří k legendám, neboť ho využívali jak prezidenti, tak nejvyšší funkcionáři komunistické strany. Byl vyráběn pouze malosériově, a to v pobočném závodě v Příboře. Obyčejný člověk si ho tak koupit nemohl, a proto se do dnešních dob dochovalo jen velmi málo kusů Tatry 613.

Jakou technikou ohromovala Tatra 613?

Již ve své době byla Tatra 613 proslulá jako rychlá a velice pohodlná limuzína. Srdcem byl karburátorový motor OHC s objemem 3,5 litru a výkonem 168 koní. Maximální rychlost se tak hravě vyšplhala až na hranici 200 km/h. Později se však objevily výkonnější modely s nejvyšším rychlostí až 230 km/h. Tyto vozy také disponovaly vylepšenou pětistupňovou převodovkou, která nahradila stárnoucí čtyřkvalt. Pokud budete mít štěstí, uvidíte i verzi kabriolet nebo variantu pro hasiče a záchranáře.

Tatra se zúčastnila závodů Formule 1!

Nejde pouze o planý žert, nebo novinářskou frázi. Tatra 623 se skutečně několikrát zúčastnila víkendu Formule 1 v Maďarsku, kde sloužila jako zabezpečovací vůz pro traťové maršály. Vůz vznikl speciální přestavbou z modelu 613, avšak těchto modelů nebylo vyrobeno více než 10. Jeden komisař FIA dokonce prohlásil, že se jedná o jeden z nejlepších asistenčních vozů na celém světě, což je pro Tatru dodnes pocta. Objem motoru byl navýšen na 3,8 litru, čímž se pochopitelně zvýšil i výkon s maximální rychlostí. Ta se nově pohybovala daleko za hranicí 200 km/h.

Zatlačte slzu, přichází poslední vyrobená osobní Tatra

Tatra 700 je smutným památníkem výroby osobních vozů v Kopřivnici. Jde totiž o poslední sériově vyráběný osobní automobil. Sedmistovka vychází z Tatry 613, avšak její karoserie je značně modernější. Tento vůz však zdaleka nesplnil obchodní očekávání, neboť luxusní výbava a precizní dílenské zpracování jednoduše nemohly zlomit chatrnou a zastaralou konstrukční technologii. Od Tatry 603 jsou totiž luxusní limuzíny prakticky stejné, a to je od sebe dělí více jak 30 let. Osmiválcový motor o objemu 4 litry dodával výkon 231 koní, což zajistilo vcelku dostačující dynamické vlastnosti. Nejednalo se však o žádnou formuli.

Pokus o modernizaci Tatry 613 selhal

V roce 1994 se ještě Tatrovka z posledních sil snažila zachránit krachující výrobu osobních automobilů. Jednalo se o projekt Tatra Prezident, který konstrukčně vycházel z Tatry 613, avšak měl na sobě viditelné modernizační prvky. Přední část vozu odkazovala na starý model 11 s motorem vpředu, zadní část byla zmohutněna, a to díky masivnějším zadním blatníkům. Byl vyroben jeden prototyp, který byl představen pouze úzkému okruhu lidí, mezi kterými byl i tehdejší prezident Václav Havel. Nakonec však bylo rozhodnuto o zastavení dalšího vývoje, čímž v Kopřivnici nadobro vymřely osobní automobily.

Poslední Tatra už ani nebyla pořádná Tatra

V letech 1996 až 1999 ještě v Kopřivnici vznikly vozy Tatra Beta, které však s původními modely neměly nic společného. Šlo o lehký užitkový automobil s nosností 600 kg. Z počátku se experimentovalo s elektrickým pohonem, avšak neúspěšně. I proto se přešlo zpět k benzínovému motoru, který pocházel nejprve z Favoritu a poté z vozů Hyundai. Beta byla vyrobena z ocelového rámu, jenž byl pokrytý laminátovými deskami. Jistě si sami uvědomíte, že se nejednalo o nejlepší, ani o nejbezpečnější řešení. Bety bylo vyrobeno pouhých 336 kusů, a tudíž se jednalo o naprosté fiasko.

Tímto dílem bychom uzavřeli putování po historii kopřivnické Tatry, jejíž automobily patřily zejména v období první republiky k tomu nejlepšímu, co jste v Československu mohli dostat. Věříme, že se vám tato historická výprava líbila.

Autor: Martin L.

#kvíz 1 / 1 | Který projekt zakončil výrobu osobních automobilů?

Který projekt zakončil výrobu osobních automobilů?

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat

Články pro Vás

Potvrzuji, že odesláním tohoto formuláře vyjadřuji svůj souhlas s Všeobecnými smluvními podmínkami a beru na vědomí tyto Zásady zpracování osobních údajů společnosti VARIETY STYLE s.r.o.