Seat Ibiza: Limitovaná edice ke 40. výročí se vyznačuje exkluzivními barvami i výraznými prvky v kabině

Seat Ibiza je bezpochyby nejikoničtějším modelem španělské automobilky. Vůz, představený na pařížském autosalonu v roce 1984 a uvedený na trh v témže roce, se stal ikonou značky Seat a byl prvním produktem, který španělský výrobce vyvinul zcela samostatně. Během 40 let vzniklo pět generací tohoto automobilu a počet prodaných vozů překročil šest milionů kusů.

Šedá královna

Na oslavu 40. narozenin svého nejslavnějšího vozu automobilka uvádí na trh limitovanou edici s názvem Seat Ibiza Anniversary Limited Edition, která přináší nové barvy, výbavu i design. Mezi exkluzivní novinky patří šedá barva Graphene Grey pro karoserii a šedý odstín Cosmo Grey pro 18palcová kola z lehkých slitin.

Speciální edice je také rozpoznatelná podle laserem vyrytého loga „Anniversary Limited Edition“ na B-sloupku i prahu dveří. Interiér je vybaven sportovními sedadly, která zvyšují dynamiku a pohodlí, výdechy ventilace a středová konzole je v nové šedé barvě.

Vůz je k dispozici s tříválcovými motory 1.0 Eco TSI o výkonu 95 nebo 115 koní, přičemž druhý jmenovaný je k dispozici také s automatickou převodovkou DSG.

Seat Ibiza (1984-1993)

První generace vozu byla představena v roce 1984 a znamenala skutečný zlom v historii značky. Zrod modelu Ibiza představoval jednu z nejdůležitějších kapitol v historii španělského automobilového průmyslu. Šlo o revoluční vůz, který dokázal do kompaktní karoserie, dlouhé jen něco málo přes 3,5 metru, vměstnat prostor a komfort vyšších segmentů.

První generace z let 1984 až 1993 zaznamenala přes 1 300 000 prodaných kusů. Zpočátku byla uvedena na trh třídveřová karoserie, po dvou letech se objevila i pětidveřová verze. V roce 1988 se objevil předchůdce modelu Cupra neboli model Ibiza SXi, který poháněl motor o výkonu 100 koní.

Bílý vůz Seat Ibiza.
zdroj: pixabay.com

Seat Ibiza (1993-2002)

V roce 1993 přišla druhá generace Seatu Ibiza, šlo zároveň o první model vyráběný v novém závodě Martorell. Tento vůz se vyráběl až do roku 2002 a celkem se ho prodalo přes 1 522 000 kusů. Byly na něm patrné změny ve stylu – zaoblenější a aerodynamičtější silueta – i výbavě.

Druhá generace modelu Ibiza byla vyvinuta v rámci koncernu Volkswagen, a to ve třídveřové i pětidveřové verzi a s nabídkou šesti různých motorů. V té době Ibiza udělala velký pokrok v kvalitě výroby a stala se prvním modelem v segmentu, který byl poháněn motorem TDI o výkonu 90 koní. V roce 1996 se motor TDI o výkonu 110 koní stal nejvýkonnějším vznětovým motorem v segmentu.

Seat Ibiza (2002-2008)

Třetí generace modelu Ibiza přišla v roce 2002 a zůstala na trhu až do roku 2008. Prodalo se celkem 1 221 200 kusů. Walter de Silva, který byl zodpovědný za její design, představil atraktivnější siluetu, která zdůrazňovala větší agilitu vozu.

Ibiza z roku 2002 byla vlastně prvním modelem značky, který zavedl koncepci „agilního podvozku“ v celé modelové řadě. V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí ve velkém stylu – byly představeny dvě nové sportovní verze s motory 1.9 TDI o výkonu 130 koní a 1.8 turbo o výkonu 150 koní.

Seat Ibiza (2008-2017)

V polovině roku 2008 zahájil Seat propagační kampaň čtvrté generace modelu Ibiza. „Šípový design“ a evoluce dynamické linie boků byly znakem kreativity tehdejšího ředitele designu značky Seat, kterým byl Luc Donckerwolke. Díky ostřejším geometrickým liniím získala Ibiza sportovnější vzhled.

Nejsportovnější verze byly uvedeny na trh v roce 2009, počínaje třídveřovou verzí Cupra SC s převodovkou DSG a benzinovým motorem 1.4 TSI o výkonu 180 koní, následovanou verzí FR s motorem 1.4 TSI o výkonu 150 koní. Prodeje čtvrté generace modelu Ibiza dosáhly více než 1 481 000 kusů vozů.

Seat Ibiza (od 2017)

Aktuální pátá generace Seatu Ibiza přišla na trh v roce 2017 a představila debut nové koncernové platformy MQB A0, která zajistila nejen kompaktnější vnější rozměry a prostornější interiér, ale také kvalitní technologickou výbavu.

Zdroj: seat-italia.it, autoexpress.co.uk, drivemag.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu