Nacházíme se v poválečné Evropě, kde právě probíhá krize a vzpamatovávání se z největšího světového konfliktu všech dob. Továrny včetně automobilek se orientují zpět na své původní zaměření. Kopřivnická Tatra zvládla tento přerod více než skvěle a kdyby do jejího vedení nezasahovala vláda v podobně Komunistické strany, patřila by Tatra k nejprestižnějším značkám celého světa.
Přivítejte legendární Tatraplan
Původní označení bylo Tatra 107, tudíž měl tento automobil logicky následovat úspěšnou tradici modelů končících sedmičkou, tedy 77, 87 a také 97. Vývoj začal již v předválečném období, avšak po válce bylo Tatraplanu přiděleno označení Tatra 600. Velikostně odpovídal tento automobil Tatře 97 z let předválečných, avšak nyní disponoval daleko modernější technologií.
Proudnicová karoserie dodávala automobilu nejen elegantní vzhled, ale zároveň minimalizovala odpor vzduchu. Čtyřválcový motor s objemem necelých 2 litrů disponoval dostačujícím výkonem 50 koní. Pozdější varianta s motorem Tatra 603 ve službách Veřejné bezpečnosti dosahovala maximální rychlosti hodně přes 170 km/h, což je rozhodně velmi solidní.
Tatraplan s naftovým motorem
Mimo klasického benzínového čtyřválce byl Tatraplan v roce 1949 vyroben i s naftovým motorem, disponujícím výkonem 42 koní. Vznikly pouze 3 kusy, a proto se jedná o velice raritní automobil. Tatra 600 byla vyrobena i jako dvoudvéřové sportovní kupé s hliníkovou karoserií. Tato varianta byla pojmenována 601 Monte Carlo, i když tuto rallye nikdy nejela. Vznikl i kabriolet s karoserií z dílen vysokomýtského závodu Sodomka. Tento vůz se však nedostal na ceněné západní trhy, ale do rukou Josifa Stalina, který jej nikdy nepoužil.
Pozor, přijíždí vedení komunistické strany!
I tak by se dal popsat příjezd nové Tatry 603 vyráběné v letech 1955 až 1975. Šlo o reprezentační automobil, který jako poslední v historii automobilky disponoval proudnicovou karoserií. Vývoj probíhal zezačátku tajně, proti vůli tehdejšího centrálního plánování, avšak nakonec dostal projekt zelenou. Tatra 603 získala ihned po svém uvedení mnoho ocenění na výstavě Expo 1958.
Název dostal tento model podle svého motoru, který byl naprosto shodný s osmiválcem v nákladní Tatře 805. S výkonem 105 koní a maximální rychlostí 160 km/h byl tento agregát dostatečně výkonný pro pohon středně velké vládní limuzíny. Vozidlo však bylo velice citlivé na boční vítr a při ostřejší jízdě bylo v zatáčkách hodně přetáčivé.
Tatra 603 se vyráběla téměř 20 let
Každému je asi jasné, že koncepce z padesátých let nemohla obstát v letech sedmdesátých. Celkem se vyrobilo přes 20 tisíc automobilů. Paradoxně byla produkce největší těsně před ukončením výroby Tatry 603. Vůz pochopitelně prošel několika modernizacemi označenými 603-2 a 603-3, které se lišily především svým vzhledem. Obecně by se dalo říci, že je Tatra 603 spojena s nepěkným minulým režimem, neboť byla povětšinou používána právě pohlaváři a reprezentanty na prakticky všech československých ambasádách.
Plány na lidovou Tatru bohužel ztroskotaly
I když bylo centrální plánování všelijaké, o obyčejné lidi se staralo vcelku dobře. Proto si vedení automobilky uvědomilo, že je potřeba mít v nabídce levný a lidový automobil. Měla vzniknout Tatra 604, která by byla v nabídce zároveň s luxusním vozem 603 a později 613. Šlo o malé kompaktní vozítko s vzduchem chlazeným čtyřválcem umístěným vzadu a výkonem 22 koní.
Takže by byla Tatra 604 přímým konkurentem například Fiatu 600. Sovětský svaz se však rozhodl, že budou v Kopřivnici vyráběny pouze limuzíny, a proto projekt lidového vozu přehodil na automobilku ZAZ. Vznikl tak model Zaporožec 965, který se původnímu prototypu Tatry podobal až příliš. Těžko říci, kde tehdejší soudruzi konstruktéři, tedy spíše ředitelé, brali inspiraci na nové automobily.
Doba minulého režimu rozhodně nebyla jednoduchá. Automobilka Tatra se s ní vypořádala se ctí, neboť vyráběla ceněné luxusní limuzíny pro celý východní blok. I dnes jsou tyto vozy mezi veterány velice vážené. Těšíme se na vás u příštího pokračování našeho historického seriálu.