Podvádí tým Mercedesu ve Formuli 1, nebo našel geniální technické řešení, které obchází pravidla?

První tři dny testu byly na okruhu v Barceloně zakončeny v pátek. I když týmy ještě pořádně nevědí, jak na tom v porovnání s konkurencí jsou, už teď je jasné, že automobilka Mercedes je zase o krok napřed. Nejen, že ve všech třech dnech testů zaznamenala nejrychlejší čas, ale přišla i s novým řešením, které do té doby nikdo nepoužil. Pojďme tedy společně prozkoumat, o co vlastně jde a zda je to vůbec legální.

O co jde?

Pokud Formuli 1 nesledujete pravidelně, pak vás musíme upozornit, že letos poprvé jsou oficiální testy živě vysílány televizí Sky Sport. Bez jejich záběrů a konkrétně onboardů z vozu Mercedesu bychom na toto řešení přišli pravděpodobně až při Velké ceně Austrálie v polovině března. Hamilton a Bottas při jízdě po rovnice přitáhnout volant k sobě, čímž se okamžitě změní náklon předních kol. Nic podobného se v královně motorsportu dosud neobjevilo.

Proč používají tento systém?

Sám tým Mercedesu dal svému inovativnímu řešení přezdívku DAS. Na otázku, proč jej však používají, byli manažeři a inženýři týmu dost skoupí na slovo. Jediné, co se z nich podařilo vymámit je fakt, že změna náklonu předních kol bude obzvlášť výhodná na okruzích s velice dlouhými rovinkami. Nepodařilo se však zjistit, jaký vliv na pneumatiky nebo auto má systém DAS.

Jak se na to tváří konkurence?

Všechny ostatní týmy jsou pochopitelně zděšené, ale zároveň dumají, jaké benefity systém DAS přináší. Hlavní konstruktér RedBull, geniální Adrian Newey prozradil, že na pneumatiky nemůže mít takovýto systém žádný vliv. Tuto informaci potvrdil i šéf Pirelli Mario Isola. I kdyby chtěli největší týmy v čele s Ferrari a RedBullem okopírovat řešení Mercedesu, bude jim to trvat nejméně půl roku. Nabízí se tedy otázka, zda se jim to vůbec vyplatí.

Mezinárodní automobilová federace FIA pak vydala prohlášení, že letos systém DAS povolí, ale od roku 2021 budou všechny podobné systémy zakázané. To vrhá ještě více kontroverze na Mercedes, který má s vedení FIA až podezřele dobré vztahy.

Autor: Karel Mareš
zavřít reklamu