Porsche 918 Spyder: Více než 10 let starý hybrid je stále nejrychlejším vozem Porsche všech dob

Koncept představený na ženevském autosalonu v roce 2010 znamenal obrovský odklon od filozofie typických silničních vozů společnosti Porsche a dal vzniknout trojici skvěle zkonstruovaných hybridních hyperaut, kterým dnes často říká „svatá trojice“. Přestože se v uplynulých letech výkonnostní laťka výrazně zvýšila, zůstává Porsche 918 Spyder jedním z nejrychlejších silničních vozů planety a stále je nejrychlejším silničním Porsche, jaké kdy bylo vyrobeno.

Důkaz, že hybridy a výkon mohou koexistovat

Vzhledem k tomu, že trh s hybridními a elektrickými automobily rok od roku roste, je těžké uvěřit, že v září roku 2013 bylo Porsche 918 prvním hybridním hypervozem. McLaren P1 byl sice uveden na trh zhruba o měsíc dříve, ale koncept modelu Porsche 918 předchází McLaren o téměř dva roky.

Inženýři ve Stuttgartu využili zvětšený 4,6litrový osmiválec s přirozeným nasáváním převzatý z vozu Porsche RS Spyder LMP2 o výkonu 608 koní a pohonné ústrojí rozšířili o elektromotory na obou nápravách. Elektromotor o výkonu 156 koní vzadu a elektromotor o výkonu 129 koní vpředu znamenaly kombinovaný výkon 887 koní a točivý moment 944 Nm.

Výkon přechází na všechna čtyři kola prostřednictvím sedmistupňové převodovky PDK, což znamená, že Porsche 918 Spyder dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 214 km/h.

Vůz lámal rekordy už při uvedení na trh

Jednou z největších obav, které se před uvedením modelu objevovaly, bylo, že zvýšená hmotnost hybridního systému zhorší jízdní dynamiku. Stejně jako jeho současníci McLaren P1 a LaFerrari využívá Porsche 918 Spyder monokok z uhlíkových vláken, aby byla hmotnost co nejnižší.

Společnost Porsche navíc tvrdí, že vše, co váží 110 kg a více, se ve voze nachází co nejníže, aby bylo zajištěno nízké těžiště. Vůz nicméně váží úctyhodných 3690 kg – o více než 500 kg více než McLaren P1.

Zadní část vozu Porsche.
zdroj: unsplash.com

I když Porsche 918 Spyder nemá tak ostrý náskok jako McLaren P1 s jeho závodním režimem, skvělá trakce v zatáčkách znamená, že je více než rovnocenným soupeřem na většině závodních tratí a pravděpodobně i rychlejším na silnici.

Důkazem je i to, že model 918 Spyder ve své době stanovil nové měřítko pro výkonné vozy, když překonal rekord na okruhu v Nürburgringu pro sériové vozy o 14 sekund a poprvé v historii zajel kolo pod 7 minut.

Vliv na mnohé další silniční a závodní vozy

Porsche 918 Spyder zůstává pro stuttgartskou automobilku vrcholem výkonu, jeho „technická a inženýrská DNA“ se tak promítla do řady dalších vozů. Porsche je dnes jednou z předních značek luxusních sportovních vozů v oblasti elektromobilů. Ty se staví často na „elektrické architektuře“ modelu 918, například Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S, jehož výkon činí 939 koní.

Je příznačné, že technika modelu 918 se dostala také do dvou moderních závodních prototypů Porsche. Vůz Porsche 919 Hybrid LMP1, který vyhrál závod 24 hodin Le Mans tři roky po sobě, byl vyvíjen společně s vozem 918 Spyder.

Prototyp Porsche 963 LMDh, který vyhrál závod 24 hodin v Daytoně, používá stejný 4,6litrový osmiválec jako 918 Spyder, i když se dvěma turbodmychadly a jiným hybridním systémem.

Zdroj: porsche.com, automoto.it

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu