Proč bychom v žádném případě neměli řídit bez bot?

Na internetu se dočtete spoustu protichůdných informací o řízení bez bot. Jaká je tedy pravda? Není nezákonné řídit bez bot, takže zcela legálně můžete sednout za volant jak bosí, tak v žabkách nebo s podpatky.

Každopádně byste měli být v rámci bezpečnosti silničního provozu schopni plně ovládat vozidlo. Proto se například začínajícím řidičkám nedoporučuje řídit ve vysokých podpatcích, protože v takové obuvi nemají pedály stoprocentně pod kontrolou.

Dá se bosou nohou ovládat spojka?

Spojka v autě s manuální převodovkou je relativně úzký pedál, na nějž musíte šlápnout dostatečně velkou silou. Právě vhodná obuv pomáhá rozložit sílu rovnoměrně na celou plochu pedálu. Jde spojka ovládat i bosou nohou? Samozřejmě, že to jde. Jednou nebo dvakrát přeřadíte bez větších problémů, ale při delší jízdě se vám na noze udělají nepěkné otlačeniny.

Pedál spojky je totiž uzpůsoben tak, aby vytvářel mezi botou a samotným pedálem dostatečně velké tření. Díky tomu je možné precizně pouštět spojku, aniž by vám z pedálu sklouzla noha. Bez bot může být ovládání spojky hodně velkým očistcem. Dá se to přirovnat k bosé chůzi po kamenité cestě. Takhle byste určitě dlouho řídit nevydrželi, co myslíte?

Co s pocením nohou?

Zvláště v letním horku se všichni potýkáme s pocením. Jakmile ale bude vaše chodidlo zpocené, může dojít ke sklouznutí nohy z pedálu spojky, což může mít nedozírné následky. Můžete se ocitnout v situaci, kdy jednoduše nebudete schopni auto zastavit, a to jen proto, že máte zpocená chodidla.

Podobný problém nastává i při řízení v ponožkách nebo punčochách. V nich se noha sice tolik nepotí, ale zase se zmenšuje třetí mezi chodidlem a pedálem. V krizové situaci tak opět může dojít ke sklouznutí chodidla z pedálu. Ani nemluvě o vyvinutí dostatečného tlaku na brzdový pedál. Mnohé testy totiž prokázaly, že řidiči jezdící bez bot mají daleko větší brzdou dráhu než ti, kteří jezdí v bezpečných botách.

Pozor na sklo a nečistoty!

Dopravní nehodu samozřejmě nikomu nepřejeme, ale pokud už jste její účastník, nemáte čas si nazouvat boty. Při bouračce jste vystaveni obrovskému riziku, že si do nohy zabodnete skleněné střepy a do otevřených ran se vám dostanou nečistoty. Čekání na sanitku bude také příjemnější v pohodlné obuvi, a to zejména večer nebo v noci za chladnějšího počasí.

U malé nehody se navíc může stát, že budete nuceni auto odtlačit ze silnice, aby nebránilo silničnímu provozu. Zkoušeli jste tlačit 1,5tunové auto bez bot? Rozhodně to nebude žádná legrace! Asfalt není na bosá chodidla dvakrát šetrný a případné trosky na silnici vám situaci rozhodně neulehčí.

V jakých botách je ideální řídit?

Tuzemské zákony nikomu nenařizují předepsanou obuv, ale v okolních státech se s takovým nařízením setkat můžete. Každopádně byste měli mít pohodlnou obuv, v níž se vám dobře řídí. Bota by z nohy neměla za žádných okolností sklouznout a také by neměla být moc široká. Určitě nechcete šlapat na dva pedály zároveň. Pro začátečníky se více hodí obuv s tenkou podrážkou.

Lukáš (39): Vzali mi řidičák za alkohol, ale řídil jsem dál. Pak se stalo neštěstí, kterým jsem si zničil život.

Zda budete řídit v podpatkách nebo v žabkách je skutečně na vás. Myslete ale na bezpečnost svou i na ostatní účastníky silničního provozu. Bosí se procházejte po trávníku na koupališti, ale za volant usedejte vždy alespoň v pantoflích.

Autor: Martin Liška
ZAVŘÍT