Subaru: 70 let inovací i tradice

Historie značky Subaru má své kořeny v leteckém průmyslu, ale zrod automobilky, kterou známe dnes, se datuje k 15. červenci 1953. Od té doby se japonský výrobce zapsal do automobilového průmyslu mnoha inovativními technologickými řešeními, jako byl například roku 1965 motor s protilehlými válci nebo pohon všech kol, jímž jsou od roku 1972 vybaveny prakticky všechny vozy Subaru.

Subaru 360

Automobilové dobrodružství Subaru začalo v roce 1958 modelem patřícím do kategorie „kei car“, tedy miniautomobilů, kterými japonská vláda chtěla po druhé světové válce oživit a motorizovat zemi.

Model Subaru 360 se vyráběl až do roku 1971 a měl karoserii s nosnou konstrukcí, která nedosahovala délky tří metrů. Motor byl kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec o výkonu 25 koní, váha vozu činila pouhých 410 kilogramů. Model byl v nabídce také jako kombi nebo kabriolet.

Subaru Sambar    

Subaru Sambar, představený v roce 1961, byl miniaturní užitkový vůz využívající mechanický základ modelu Subaru 360. Od svého uvedení na trh byl nabízen ve verzi minivan nebo skříňová dodávka, od roku 1980 také s pohonem všech kol.

Během své dlouhé historie, v roce 2014 dosáhl osmé generace a je stále na trhu, se vyráběl také v Číně a díky společnému podniku se společností Elcat Automotive i ve Finsku.

Styl modelu, jehož autorem byl designér Shinroku Momose, byl inspirován stylem Fiatu 600 Multipla, zatímco název Sambar vznikl podle Samby, přezdívky nejluxusnější verze modelu T1, legendárního předchůdce všech dodávek Volkswagen.

Subaru Leone

Model Subaru Leone, který byl uveden na trh v roce 1971 a vyráběl se do roku 1994, byl až do konce 80. let 20. století vlajkovou lodí společnosti a také jedním z prvních vozů, které se prodávaly mimo Japonsko.

Zpočátku se představoval v dravé verzi kupé s pohonem předních kol, v roce 1972 byl nabízen také s malou karoserií kombi a pohonem všech kol, čímž bylo přijato schéma, které bylo do té doby prakticky výhradní výsadou čistě terénních vozů. 

Subaru Legacy

Subaru Legacy, představené v roce 1989 v Japonsku a následujícího roku uvedené na mezinárodní trhy, rozhodujícím způsobem přispělo k rozšíření vozů kombi po celém světě.

Praktický, všestranný a robustní vůz si zaslouží připomenout i pro jeho sportovní historii. V roce 1990 debutoval na mistrovství světa v rallye s velmi zkušeným Markku Alénem za volantem a v následující sezóně se k týmu připojili veterán Ari Vatanen, mistr světa z roku 1981, a nadějný Skot jménem Colin McRae.

Po třiadvaceti závodech bez triumfu to byl právě britský jezdec, budoucí mistr světa v roce 1995 s jiným Subaru, kdo s Legacy RS dosáhl v roce 1993 na Novém Zélandu prvního a jediného vítězství Legacy v rallye na mistrovství světa.

Subaru Impreza

V roce 1992 ustoupil Subaru leone zcela novému modelu, který byl předurčen k velkému úspěchu jak na běžných silnicích, tak v automobilovém sportu – Subaru Impreza. První model, nabízený ve dvoudveřové nebo čtyřdveřové karoserii sedan a kombi, se vyráběl až do roku 2001.

V návaznosti na základní mechanickou architekturu typickou pro Subaru zvolili japonští konstruktéři uspořádání zavěšení kol MacPherson vpředu a deformovatelná ramena vzadu.

Kromě toho se jim podařilo dosáhnout takového rozložení mechanických součástí, které umožňuje nejen vynikající vyvážení hmotnosti, ale také těžiště vozidla velmi blízko země. Výsledkem byl vůz mimořádně vhodný pro rallye, tedy pro disciplínu, v níž v letech 1993 až 2008 soutěžil na nejvyšší úrovni.

Subaru Outback

Subaru Outback, který vychází z druhé řady modelu Legacy ve verzi hatchback, je v podstatě jeho variantou se zvýšenou karoserií vyztuženou plastovými kryty.

Vyšší světlá výška z něj v kombinaci s pohonem všech kol činí ideální vůz pro výpravy mimo asfalt. Dodnes prodávaný vůz se do paměti zapsal jako první skutečný crossover japonské automobilky.      

Vůz Subaru na ralley.
zdroj: pixabay.com

Subaru Forester  

Model Subaru Forester, inspirovaný koncepčním vozem Streega, který byl představen v roce 1995 na tokijském autosalonu, se na japonských silnicích objevil v roce 1997 a na zahraničních trzích o rok později. Základní koncepce Outbacku byla přehodnocena s ještě větším ohledem na terén a výsledkem byl vůz, který si sice zachoval rodinnou karoserii, ale „pomrkával“ po ryzích vozech 4×4, oproti nimž byl vzhledově méně drsný.

Forester, předchůdce moderního SUV, v dobách minulých nabízel svou okouzlující stránku, ale s terénními vlastnostmi zcela neznámými pro sportovní užitkové vozy, které známe dnes.

Dodnes prodávaná verze, uvedená na trh v roce 2018 a osvěžená v roce 2021, nadále ztělesňuje „dobrodružného“ ducha svého předchůdce.

Subaru Impreza 22B STi

Subaru Impreza 22B STi, vycházející z první generace dvoudveřového modelu, byla uvedena na trh v roce 1998 u příležitosti oslav prvních čtyřiceti let působení japonského výrobce na trhu.

Vznikl ve 424 exemplářích, všechny byly lakované v závodní modré barvě Sonic Blue, a pro milovníky tohoto žánru je skutečnou legendou, která dnes na trhu s klasickými a sběratelskými vozy dosahuje ceny přesahující 100 000 eur.

Vůz vyvinutý ve spolupráci s britskou společností Prodrive se vyznačuje nejen specifickým lakováním, ale také zvětšenými blatníky a větším křídlem než jeho méně výkonné sportovní „sestry“.

Pod kapotou pulzuje čtyřválcový benzinový motor s turbodmychadlem a výkonem 280 koní, který mu umožňuje zrychlit z 0 na 100 kilometrů za hodinu za přibližně pět sekund a rozjet se na více než 250 km/h.

Subaru BRZ

Subaru BRZ, které bylo představeno na podzim roku 2011 několik dní po svém „dvojčeti“ Toyotě GT86, je výsledkem společného projektu obou japonských výrobců.

Obě tato temperamentní kupé jsou v podstatě identická. Pohání je čtyřválcový motor o výkonu 200 koní, který je spojený s pohonem zadních kol samosvorným diferenciálem a rychlou šestistupňovou manuální převodovkou.

Subaru Solterra

Crossover s originálními tvary a nápadnou tmavou ochranou karoserie Subaru Solterra, představený v listopadu 2021, je prvním plně elektrickým modelem japonského výrobce.

Mechanickým základem je Toyota bZ4X ve verzi 4×4 s dvojicí synchronních elektromotorů, které napájí lithium-iontová baterie o kapacitě 71,4 kWh, jež slibuje průměrný dojezd 460 km.

Zdroj: grandsubaru.com, caranddriver.com, piece-of-japan.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu