Vespa: Nadčasová ikona na dvou kolech, která nikdy nebyla jen dopravním prostředkem

Píše se rok 1945, těsně po skončení druhé světové války, továrna, kterou vlastní Enrico Piaggio, je v troskách. Právě tehdy se ale v hlavě podnikatele zrodí originální nápad – vyvinout a vyrobit jednoduchý a levný dopravní prostředek pro všechny. V poválečné Itálii nebylo mnoho lidí, kteří si mohli dovolit koupit automobil či velký motocykl, všichni se ale potřebovali rychle a efektivně pohybovat.

Vypadá to jako vosa

Piaggio do svého odvážného projektu zapojil Corradina d’Ascanio, geniálního designéra, který na základě svých zkušeností z leteckého průmyslu navrhl skútr, který se stal dokonalou ukázkou italské kreativity a stylu. Vespa se oficiálně zrodila 23. dubna 1946 a od té doby se nikdy „nezastavila.“

Podle nejčastěji uváděné verze to byl sám Enrico Piaggio, kdo vymyslel legendární název nového skútru. Tvar prototypu s úzkým „pasem“ mu připomínal tento hmyz. Podobný byl i zvuk motoru.

První modely, první úspěchy

Pravděpodobně největší inovací Vespy, která přispěla k jejímu velkému úspěchu, byla přítomnost nosné karoserie, která nahradila rám a zcela zakryla motor a hlavní mechanické části. To vedlo k účinné ochraně před povětrnostními vlivy a umožnilo používat motocykl s každodenním oblečením.

Navíc umístění motoru umožňovalo přímý převod z převodovky na zadní kolo bez řetězu, což bylo součástí konstrukční jednoduchosti, která též přispěla k celosvětovému úspěchu Vespy.

První Vespa měla zdvihový objem 98 cm³, dvoutaktní motor, tři převodové stupně, zapalování pomocí magnetu na setrvačník a maximální výkon 3,2 koně při 4500 ot/min, což umožňovalo maximální rychlost 60 km/h a překonávání 20% stoupání.

Při uvedení nového skútru na trh bylo Enricu Piaggiovi umožněno, aby Vespu umístil v prodejnách Lancia, a to i proto, aby zdůraznil nosný podvozek s karoserií, který Vincenzo Lancia vyzkoušel v roce 1923 na vozu Lambda.

Vystavených 100 předsériových exemplářů se prodávalo jako na běžícím pásu, a tak začala sériová výroba. Již v roce 1946 se prodalo 2 181 kusů Vespy, o rok později už pětinásobek. Cena 68 000 lir odpovídala sice přibližně dvou až tříměsíční práci úředníka, ale možnost splácet skútr po splátkách byla pro prodej významným impulsem.

Bílý skútr Vespa.
zdroj: unsplash.com

Vespa jako filmová hvězda

Již v roce 1956 byl vyroben miliontý exemplář, v roce 1960 překonala Vespa hranici dvou milionů kusů, v roce 1970 čtyři miliony a v roce 1988 deset milionů. Do dnešního dne bylo vyrobeno téměř dvacet milionů kusů Vespy různých verzí a modelů. K její popularizaci přispěly i slavné filmy.

Vedle Audrey Hepburnové a Gregoryho Pecka se Vespa v roce 1953 stala jedním z hlavních hrdinů snímku Prázdniny v Římě, moderní interpretace pohádky o Popelce s kulisami „věčného města“.

O několik let později se pro změnu objevila ve slavném Felliniho filmu La dolce vita. Právě na tomto skútru se fotograf Paparazzo pohyboval po Via Veneto a hledal celebrity, které by zvěčnil.

„Talentovaný“ skútr se ale dostal i do Hollywoodu, Vespa se objevila například ve snímcích Zjizvená tvář, Dobré ráno, Vietname nebo Talentovaný pan Ripley.

Ve filmech a při natáčení tak byla Vespa „společnicí“ takových jmen, jako jsou Raquel Welch, Ursula Andress, Geraldine Chaplin, Marcello Mastroianni, John Wayne, Henry Fonda, Gary Cooper, Jean-Paul Belmondo, Antonio Banderas, Matt Damon, Jude Law, Eddie Murphy či Nicole Kidman.

Nesmrtelná a vždy svá

I po téměř osmdesáti letech zůstává Vespa jedním z nejúspěšnějších příkladů průmyslového designu na světě. Její linie se sice u nových modelů v některých detailech liší, ale jako celek zůstává nezaměnitelná. Bez ohledu na model či na rok výroby zůstávají její základní charakteristiky natolik vtisknuté, že je Vespa jednoznačně identifikovatelná.

Zdroj: vespa.com, piaggiogroup.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu