Píše se rok 1945, těsně po skončení druhé světové války, továrna, kterou vlastní Enrico Piaggio, je v troskách. Právě tehdy se ale v hlavě podnikatele zrodí originální nápad – vyvinout a vyrobit jednoduchý a levný dopravní prostředek pro všechny. V poválečné Itálii nebylo mnoho lidí, kteří si mohli dovolit koupit automobil či velký motocykl, všichni se ale potřebovali rychle a efektivně pohybovat.
Vypadá to jako vosa
Piaggio do svého odvážného projektu zapojil Corradina d’Ascanio, geniálního designéra, který na základě svých zkušeností z leteckého průmyslu navrhl skútr, který se stal dokonalou ukázkou italské kreativity a stylu. Vespa se oficiálně zrodila 23. dubna 1946 a od té doby se nikdy „nezastavila.“
Podle nejčastěji uváděné verze to byl sám Enrico Piaggio, kdo vymyslel legendární název nového skútru. Tvar prototypu s úzkým „pasem“ mu připomínal tento hmyz. Podobný byl i zvuk motoru.
První modely, první úspěchy
Pravděpodobně největší inovací Vespy, která přispěla k jejímu velkému úspěchu, byla přítomnost nosné karoserie, která nahradila rám a zcela zakryla motor a hlavní mechanické části. To vedlo k účinné ochraně před povětrnostními vlivy a umožnilo používat motocykl s každodenním oblečením.
Navíc umístění motoru umožňovalo přímý převod z převodovky na zadní kolo bez řetězu, což bylo součástí konstrukční jednoduchosti, která též přispěla k celosvětovému úspěchu Vespy.
První Vespa měla zdvihový objem 98 cm³, dvoutaktní motor, tři převodové stupně, zapalování pomocí magnetu na setrvačník a maximální výkon 3,2 koně při 4500 ot/min, což umožňovalo maximální rychlost 60 km/h a překonávání 20% stoupání.
Při uvedení nového skútru na trh bylo Enricu Piaggiovi umožněno, aby Vespu umístil v prodejnách Lancia, a to i proto, aby zdůraznil nosný podvozek s karoserií, který Vincenzo Lancia vyzkoušel v roce 1923 na vozu Lambda.
Vystavených 100 předsériových exemplářů se prodávalo jako na běžícím pásu, a tak začala sériová výroba. Již v roce 1946 se prodalo 2 181 kusů Vespy, o rok později už pětinásobek. Cena 68 000 lir odpovídala sice přibližně dvou až tříměsíční práci úředníka, ale možnost splácet skútr po splátkách byla pro prodej významným impulsem.
![Bílý skútr Vespa.](https://carsmag.cz/wp-content/uploads/2022/10/wahyu-setiawan-qwjfwjllnqc-unsplash-1-639x500.jpg)
Vespa jako filmová hvězda
Již v roce 1956 byl vyroben miliontý exemplář, v roce 1960 překonala Vespa hranici dvou milionů kusů, v roce 1970 čtyři miliony a v roce 1988 deset milionů. Do dnešního dne bylo vyrobeno téměř dvacet milionů kusů Vespy různých verzí a modelů. K její popularizaci přispěly i slavné filmy.
Vedle Audrey Hepburnové a Gregoryho Pecka se Vespa v roce 1953 stala jedním z hlavních hrdinů snímku Prázdniny v Římě, moderní interpretace pohádky o Popelce s kulisami „věčného města“.
O několik let později se pro změnu objevila ve slavném Felliniho filmu La dolce vita. Právě na tomto skútru se fotograf Paparazzo pohyboval po Via Veneto a hledal celebrity, které by zvěčnil.
„Talentovaný“ skútr se ale dostal i do Hollywoodu, Vespa se objevila například ve snímcích Zjizvená tvář, Dobré ráno, Vietname nebo Talentovaný pan Ripley.
Ve filmech a při natáčení tak byla Vespa „společnicí“ takových jmen, jako jsou Raquel Welch, Ursula Andress, Geraldine Chaplin, Marcello Mastroianni, John Wayne, Henry Fonda, Gary Cooper, Jean-Paul Belmondo, Antonio Banderas, Matt Damon, Jude Law, Eddie Murphy či Nicole Kidman.
Nesmrtelná a vždy svá
I po téměř osmdesáti letech zůstává Vespa jedním z nejúspěšnějších příkladů průmyslového designu na světě. Její linie se sice u nových modelů v některých detailech liší, ale jako celek zůstává nezaměnitelná. Bez ohledu na model či na rok výroby zůstávají její základní charakteristiky natolik vtisknuté, že je Vespa jednoznačně identifikovatelná.
Zdroj: vespa.com, piaggiogroup.com