Chystáte se na svůj první track day? Jak se na něm chovat a na co všechno si dát pozor?

Účast na okruhových dnech se může pro některé z vás stát skličující starostí. Koneckonců jedete po neznámé trati vysokou rychlostí a kolem vás se ještě rychleji prohánějí další řidiči ve svých nadupaných kárách. S ohledem na tuto skutečnost jsme si pro vás připravili několik důležitých rad a poznatků, jak se track day chovat a na co všechno si dát pozor.

Co udělat předtím, než pojedete?

Ještě předtím, než sednete do auta a vyrazíte vstříc obrovskému dobrodružství byste měli mít jasno, kam vůbec pojedete. V České republice je hned několik možností, kam za okruhovými dny vyrazit. Jsou to Autodrom Most, Automotodrom v Brně, Autodrom Sosnová a Motorland Bělá pod Bezdězem. Na těchto českých okruzích se každoročně nabízí hned několik termínů jízd pro veřejnost. Všechny tratě jsou nádherné a nebudeme si nic nalhávat – i dostatečně náročné, abyste se skutečně dostali až na limit.

Jak připravit vaše auto?

Máte na svém potuněném autě výfuk připomínající lešenářskou trubku? Pak máte problém! Jednou z oblastí, na níž se dává velký důraz, je totiž dodržování hlukových limitů. Ano, pro automobilové nadšence jsou rychlé vozy a vytočené motory skvělým zážitkem, ale pro obyvatele okolních domů už to taková hitparáda není. Pokud jedete na okruh poprvé, tak se asi nedá očekávat, že byste měli problém s nedodržením hlukových limitů.

Platí jednoduché pravidlo. Je-li vaše auto příliš hlučné, váš den na okruhu prostě končí. Nemusíte se ovšem ničeho bát. Jestliže je váš plechový miláček způsobilý k jízdě na běžné silnici, pak bude také velmi pravděpodobně připuštěn k jízdě na okruhu. Ještě před vyjetím ale doporučujeme řadu kontrol. Ujistěte se, že je v autě dostatek provozních kapalin a zkontrolujte také tlak v pneumatikách. Podívejte se i na brzdy, protože ty jsou mnohem důležitější, než samotný výkon motoru. Rychlost vždycky nějak naberete, ale jak potom bez účinných brzd zastavit?

Před vyjetím na okruh mějte dostatečné množství paliva

Dělat to sice nemusíte, ale určitě by bylo dobré před vyjetím na okruh natankovat. Uprostřed dobře rozjetého kola se přeci nechcete rozptylovat svítícím hladovým okem. Na druhou stranu není dobré mít nádrž úplně plnou. S plnou nádrží je auto těžké, a kdyby náhodou došlo k nehodě, je lepší mít paliva co nejméně. Není od věci, se ještě před vyjetím na okruh seznámit se složitými pasážemi a jednotlivými zatáčkami. K tomu v dnešní době slouží všelijaké počítačové hry a simulátory. Před vjezdem na samotný okruh po vás může být vyžadován řidičský průkaz a pochopitelně musíte absolvovat i potřebnou instruktáž.

Je velmi důležité, aby vaše auto bylo uklizené a uvnitř volně neležely žádné předměty, které by vám při rychlých manévrech létaly ze strany na stranu.

Jezdeckému brífinku věnujte maximální pozornost. Dozvíte se tady nejenom pravidla jak se chovat na trati, ale i další důležité informace, například kde se nachází lékařské středisko. Během brífinku se seznámíte také s vlajkami traťových maršálů. Pokud jste ale vášnivými nadšenci do motorsportu, nebude to pro vás nic nového. Zbývá už jenom podepsat formulář a vydat se vstříc první zatáčce.

Na okruhu neblázněte

Rovnou zapomeňte na to, že byste hned během prvního kola zajeli nejrychlejší čas dne. Nejprve absolvujte několik seznamovacích okruhů, osahejte si přilnavost v zatáčkách a začněte pomalu zrychlovat. Není na tom nic špatného, protože podobnou proceduru absolvují i piloti Formule 1. Mějte na paměti, že veřejné závodění na okruhu není soupeření. Všichni jste přijeli za stejným účelem, tedy jezdit nelegálně vysokou rychlostí legálním způsobem.

Před odjezdem domů zkontrolujte vaše auto, zda je způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Pokud ano, nic vám nebude bránit vydat se k domovu. Ale pozor! Už nejste na okruhu, takže dodržujte všechna pravidla a neohrožujte ostatní.

Autor: Martin Liška
ZAVŘÍT