Fiat Uno: Malý vůz, který v 80. a 90. letech přinesl turínské automobilce bohatství. Proč ho Italové stále milují?

S téměř devíti miliony prodaných kusů je stále jedním z nejprodávanějších vozů na světě. Dne 19. ledna 1983 v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě, kde panovala atmosféra touhy po modernosti, představila italská automobilka svůj nový hatchback, jehož jméno evokovalo název, který se objevil již v roce 1910.

Jednoduchý, komfortní a moderní vůz

Fiat Uno jako mluvčí velkých změn osmdesátých let, které měly automobilový průmysl učinit technologičtějším, měl velmi těžký úkol – převzít odkaz legendárního Fiatu 127. Podařilo se mu to, jak nejlépe to šlo. Díky jednoduchým a „svěžím“ liniím navrženým Giorgettem Giugiarem a modernosti si brzy získal srdce mnoha řidičů.

Byl dlouhý jen 3,64 metru, ale uvnitř byl velmi prostorný. Navíc byl od počátku nejen třídveřový, ale i pětidveřový, což poskytovalo velké výhody z hlediska přístupnosti. Vůz byl moderní vůz i díky propojenému zadnímu zavěšení, díky kterému se konstrukčnímu týmu podařilo zajistit komfort a stabilitu. Dnes je Fiat Uno mnoha Italy stejně vzpomínaný a milovaný jako před čtyřiceti lety, kdy si ho chodili kupovat i v počtu 40 000 kusů měsíčně a pomáhali mu překonávat jeden rekord za druhým.

Původně to neměl být Fiat, ale Lancia

Mnoho lidí dnes už neví, že tento skvělý malý vůz, předurčený k zářné kariéře ještě předtím, než vůbec vyjel na silnice, se měl původně zrodit pod značkou Lancia. Osud tomu ale nakonec chtěl jinak. Projekt, který původně vymyslela Lancia, se po odchodu Giovanniho Marii Rossignola přesunul na rýsovací prkna společnosti Fiat. Tak začalo dobrodružství vozu, který se zapsal do historie automobilového průmyslu i Itálie.

Ukázka využití vozu Fiat Uno.
zdroj: pixabay.com

Oblíbený i v Brazílii

V Itálii se Fiat Uno vyráběl v letech 1983 až 1995. Jeho úspěch se však neomezoval pouze na domovinu. Od roku 1984 si budoval zářnou kariéru také v Brazílii, kde jej turínská automobilka vyráběla a prodávala ve verzi s mírně upravenou karoserií.

Kult jménem Fiat Uno Turbo

Mělo ho mnoho z nás, často z druhé ruky a často s jediným cílem – udělat dojem na své přátele a na silnici předjíždět na první pohled mnohem dražší a výkonnější auta. Tato malá „bestie“, poháněná čtyřválcovou „třináctistovkou“ s turbodmychadlem o výkonu 105 koní, se zrodila v roce 1985. O čtyři roky později ji s příchodem modelu druhé generace nahradil motor o objemu 1,4 litru o výkonu 116 koní.

Zdroj: auto.it, gqitalia.it

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu