Kia Sportage: Třicet let historie vozu, který výrazně přispěl ke zrodu moderního SUV

Kia Sportage, jejíž název vznikl spojením anglických slov „sport“ a „portage“, letos slaví třicet let na automobilovém trhu. Od roku 1993, kdy se jeden z nejúspěšnějších modelů jihokorejské automobilky začal vyrábět, urazil vůz velkou cestu po stránce technické i designové. Důkazem je i jeho pět generací a více než pět milionů prodaných vozů.

První generace Kia Sportage (1993 až 2003)

První řada modelu Kia Sportage byla „dítětem“ společného podniku s Fordem a Mazdou. Hydraulický posilovač řízení byl od začátku standardem, s modernizací v roce 1995 se objevily i přední airbagy. První Kia Sportage se vyráběla v jihokorejském závodě Hwasung, ale v letech 1995-1998 díky společnému podniku s německou karosárnou Karmann pocházela část vozů určených pro evropský trh ze závodu v německém Osnabrücku.

Jediným dostupným motorem byl zážehový motor 2.0 s atmosférickým plněním o výkonu 128 koní, kterému sekundoval turbodiesel o výkonu 83 koní. V roce 1997 debutoval model též jako kabriolet se sklápěcí střechou, verze byla vyráběna speciálně pro americký trh.

Druhá generace Kia Sportage (2004 až 2010)

Druhá řada byla představena na pařížském autosalonu v roce 2004 a oproti svému předchůdci představovala velký skok vpřed, neboť byla postavena na platformě Hyundai Tucson, měla nosnou karoserii a pohon všech kol. Nová řada také přijala propracovanější nezávislé zavěšení všech kol.

Styl, který byl výsledkem kalifornského stylistického centra Kia, byl kultivovanější a více se blížil vkusu evropských zákazníků. Nabídku motorů tvořily benzinové motory 2.0 s výkonem 141 koní a 2.7 V6 s výkonem 175 koní a dále turbodiesel 2.0 od VM s výkonem 112 koní, který byl v roce 2006 modernizován na 140 koní.

Model Kia Sportage.
zdroj: unsplash.com

Třetí generace Kia Sportage (2010 až 2016)

Geneze třetí generace modelu Kia Sportage byla dlouhá a složitá. Byla postavena na platformě odvozené od platformy modelu Hyundai Santa Fe a vyznačovala se modernějším a dynamičtějším designem, který se zrodil pod vedením Petera Schreyera, tvůrce prvního Audi TT, který přešel do korejského koncernu. Při konstrukci byla věnována větší pozornost aerodynamice a odhlučnění.

Nabídka motorů se skládala z benzinového motoru 1.6 GDI o výkonu 135 koní a dieselů 1.7 CRDI o výkonu 116 koní a 2.0 o výkonu 136 a 184 koní. K dispozici byl také model, který kombinoval benzinový pohon a LPG.   

Čtvrtá generace Kia Sportage (2016 až 2021)

Čtvrtá řada se představila na frankfurtském autosalonu 2015 a nesla kódové označení QL. Oproti svému předchůdci se zvětšila do délky i výšky, šířka zůstala nezměněna. K dispozici byla s benzinovým motorem 1.6 turbo nebo jako diesel 1.7 turbo.

Pátá generace Kia Sportage (od 2021)

Současná pátá generace Kia Sportage je založena na platformě N3. Přestože je jen o tři centimetry delší než její předchůdce, má více místa pro cestující vzadu i pro zavazadla. Objem zavazadlového prostoru činí 568 litrů.

Model nabízí několik pohonných jednotek, včetně benzinových hybridů. Velmi agresivní a propracovaný je tvar karoserie, který sleduje současné designové trendy. Nejvýraznějším prvkem je přední část, kde poutavou masku chladiče obklopují bumerangová světla pro denní svícení.

Zdroj: kia.com, kiaclub.it

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu