Porsche 911: Legenda slaví 60 let

Rok 2023 je pro značku Porsche významný. U příležitosti 60. výročí svého nejikoničtějšího a nejdéle sloužícího modelu představila společnost z Zuffenhausenu velmi exkluzivní slavnostní verzi 911 S/T, která dává příležitost shrnout historii vozu, jenž je od roku 1963 synonymem pro značku Porsche po celém světě a jehož nadčasový půvab stále plní sny mnoha automobilových nadšenců.

Porsche 901

Na počátku šedesátých let minulého století byl model 356 automobilem, který právě dosáhl plnoletosti. Porsche se rozhodlo nahradit jej vozem, který by navázal na jeho styl, ale nabídl vyšší komfort i výkon. Nový sportovní vůz, pokřtěný jako Porsche 901, měl premiéru na frankfurtském autosalonu v roce 1963.

Linie vycházela z modelu 356, ale byla mnohem uhlazenější a modernější. Vše poháněl robustní dvoulitrový šestiválec o výkonu 130 koní. Něco vám tu nehraje? Máte pravdu, jméno Porsche 911, pod kterým se nový model stane světovou legendou, bylo vozu přiděleno až později po zahájení výroby, aby se urovnal spor s automobilkou Peugeot, která držela práva na všechna označení se třemi číslicemi a nulou uprostřed.  

První generace Porsche 911 (modelová řada F)

Oproti modelu 901 se první Porsche 911 změnilo prakticky jen v názvu. Podvozek byl vyrobený z oceli, stejně jako karoserie. V roce 1965 debutovala verze Targa s odnímatelnou střechou a pevnými středovými sloupky. V následujícím roce byla nabídka rozšířena o model 911 S. Nové nitridované ojnice, zvětšené ventily, nové vačkové hřídele a větší trysky karburátoru přinesly výkon motoru 160 koní, zatímco ručička na váze klesla o 50 kg a maximální rychlost se zvýšila z 210 na 225 km/h.

Druhá generace Porsche 911 (modelová řada G)

V září 1973, deset let po uvedení na trh, se Porsche 911 „vyvinulo“ v nový model. Byl označen písmenem G a na první pohled jej poznáte podle větších hliníkových nárazníků, které byly namontovány výše.

V roce 1974 debutoval model 911 Turbo, první silniční vůz Porsche s turbodmychadlem. Byl poháněný motorem 3.0 o výkonu 260 koní a dosahoval rychlosti 250 km/h. V roce 1977 byl motor modelu 911 Turbo zvětšen na 3,3 litru a získal dalších 40 koní. Maximální rychlost dosáhla 260 km/h.

V roce 1980 se výkon zvýšil na 204 koní, ale skutečná inovace přišla v roce 1983. Světlo světa spatřil model 911 SC Cabriolet. S maximální rychlostí 235 km/h se stal nejrychlejším otevřeným vozem na světě. V tomto roce také debutoval model 911 Carrera 3.2 s výkonem 231 koní a vylepšeným brzdovým systémem.

Vozy Porsche 911.
zdroj: unsplash.com

Třetí generace Porsche 911 (modelová řada 964)

Mýtus Porsche 911 byl koncem osmdesátých let minulého století pevně zakořeněn nejen díky fascinaci nadčasovým designem, ale též díky mnoha závodním úspěchům. Aby ale vlajkový model značky nadále držel krok s dobou, potřeboval důkladnou modernizaci.

Karoserie nové 911 sice zůstala věrná liniím předchůdce, ale díky hladším povrchovým spojům a integrovaným nárazníkům se stala modernější a aerodynamičtější. Nový vůz dostal též posilovač řízení a ABS a byl vybaven výsuvným zadním spoilerem.

Modelová řada 964 debutovala v roce 1988 jako Carrera 4, kde 4 znamenalo počet hnacích kol. Zároveň šlo o první silniční 911 se standardním pohonem 4×4. Zcela nový byl také motor s objemem 3,6 litru, který poskytoval maximální výkon 250 koní a umožňoval dosáhnout rychlosti 260 km/h.

Čtvrtá generace Porsche 911 (modelová řada 993)

Na počátku devadesátých let se společnost rozhodla vytvořit nový méně hlučný a méně drsný supersportovní vůz. S modelovou řadou 993 bylo tohoto cíle dosaženo v plné míře, navíc s bonusem v podobě designu, který podle mnohých zůstává jedním z nejkrásnějších modelů rodiny 911. Vůz představený v roce 1993 na frankfurtském autosalonu ve verzi kupé měl oproti svému předchůdci měkčí vzhled se skloněnými světlomety a plně integrovanými nárazníky.

Nejdůležitější novinkou bylo po třiceti letech opuštění tradičního vahadlového zavěšení zadních kol, které nahradilo modernější a propracovanější uspořádání multilink, upevněné na hliníkovém pomocném rámu. Kromě lepšího vedení pohybu kol v zatáčkách přenáší systém méně vibrací na tlumiče, a vůz je tak tišší než kdy dříve. Šestiválcový boxer dosahoval výkonu 272 koní.

Pátá generace Porsche 911 (modelová řada 996)

Nový model z roku 1998, který si zachoval siluetu a proporce svých předchůdců, byl kompletně přepracovaný a představoval určitý rozchod s minulostí. Novinkou, která vzbudila největší kontroverze, byly nové přední světlomety, které zasahovaly až k okraji přední kapoty.

Radikální změny provedli konstruktéři též pod kapotou. Starý vzduchem chlazený šestiválcový motor typu boxer, vyřazený z provozu stále přísnějšími předpisy proti znečišťování životního prostředí a proti hluku, byl nahrazen motorem se stejným počtem pístů a stejnou architekturou, ale vybaveným kapalinovým chlazením. Výsledkem bylo i zvýšení výkonu vozu na 300 koní.

Šestá generace Porsche 911 (modelová řada 997)

Modelová řada 997, uvedená na trh v roce 2004, znamenala pro Porsche 911 návrat k oválným světlometům. Mírných úprav se dočkala záď, která se stala „svalnatější“, stejně jako celá karoserie.  Pozornost konstruktérů se zaměřila také na snížení hmotnosti, což bylo možné díky použití lehkých slitin.

Motor 3.6 modelu Carrera zůstal prakticky beze změny, zatímco úprav se dočkal nový motor ostřejší Carrery S výkonem o 30 koní vyšším. V roce 2006 se výkon zvýšil na 381 koní, což znamenalo vstup modelu 911 do exkluzivního klubu sportovních vozů s rychlostí 300 km/h.

Sedmá generace Porsche 911 (modelová řada 991)

Byl to právě frankfurtský autosalon 2011, který přivítal sedmou generaci Porsche 911. Karoserie nové modelové řady byla z velké části vyrobena z lehkých slitin a vysokopevnostní oceli. Zcela novým motorem modelu byl 3,4litrový šestiválcový boxer o výkonu 350 koní, který byl schopen vůz rozjet až na hranici 290 km/h. Sportovnější Carrera S byla poháněna 3,8litrovým motorem o výkonu 400 koní, který jí umožnil dosáhnout rychlosti 304 km/h.

Osmá generace Porsche 911 (modelová řada 992)

Dnes prodávané Porsche 911, definované interním označením 992, mělo premiéru v listopadu 2018. Vůz je vyroben výhradně z hliníku a je o 4,5 cm širší než předchozí model, od něhož se na první pohled liší některými detaily, jako jsou kliky v jedné rovině s karoserií a zadní světla s plnou šířkou a LED diodami.

Při uvedení na trh byl k dispozici pouze model Carrera S, poháněný dvakrát přeplňovaným šestiválcovým boxerem 3.0 s výkonem 450 koní. Dnes je v nabídce podle tradice několik verzí, všechny přeplňované dvěma turbodmychadly, s výjimkou velmi sportovní rodiny GT3 a zcela nové verze S/T, která je vybavena atmosférickým motorem 4.0 s výkonem přes 500 koní.

Zdroj: porsche.com, supercars.net

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu