Systém start-stop šetří palivo i životní prostředí, má ale i své stinné stránky

Mnoho dnešních aut je automaticky vybaveno systémem start-stop. První start-stop byl použit už před třiceti osmi lety, poté se sytém začal pomalu rozšiřovat. Vzhledem k tomu, že šlo poměrně o zásadní změnu, objevily a dodnes se objevují otázky týkající se toho, jaké jsou největší výhody a případně též nevýhody tohoto systému.

Jak systém start-stop funguje?

Pokud jde o princip tohoto systému, zjednodušeně řečeno se jedná o to, že když zastavíte, například na červenou či v dopravní zácpě, motor vašeho automobilu se vypne. Ostatní podstatné komponenty, jako například klimatizace, posilovač řízení, brzdy či audiosystém, ale běží dál. Když pak sundáte nohu z brzdy a sešlápnete plynový pedál, motor se znovu nastartuje a vy pokračujete v cestě. Ve vozidle s manuální převodovkou je systém ovládán spojkovým pedálem.

Menší spotřeba a ekologie

Za největší výhodu start-stop systému se obecně pokládá to, že snižuje spotřebu paliva. Většinou se v závislosti na stylu jízdy udává zlepšení spotřeby o pět až deset procent. Pokud tedy hodně jezdíte a trávíte velké množství času v dlouhých kolonách, kde je zbytečné mít nastartováno, může vám systém ušetřit poměrně velké množství peněz. Druhou výhodou, která je se systémem start-stop spojována, jsou menší emise, především ve městech.

Hluk a vibrace

Na druhou stranu zejména v hustém městském provozu nemusí být jízda ve vozu se start-stop systémem vždy zcela komfortní. Majitelé těchto vozů si totiž někdy stěžují, že zejména u automobilů s větším motorem, mohou být hluk a vibrace, které jsou se zapínáním a vypínáním motoru pokaždé spojeny, nepříjemné. Naštěstí téměř každé vozidlo, které je vybaveno systémem start-stop, má také přepínač pro jeho vypnutí.

Problémy s klimatizací

Další nevýhodou, na kterou někteří majitelé vozů upozorňují, je, že při vysoké venkovní teplotě nefunguje klimatizace při vypnutí motoru zdaleka tak dobře. Dlouhé čekání na semaforu či v koloně tak může způsobit, že teplota v interiéru začne být nepříjemná.

Problémy se startérem a turbodmychadlem

Z hlediska konstrukce automobilu je systém start-stop náročný zejména pro startéry a turbodmychadla. Pokud dochází k vypínání a zapínání motoru příliš často, startér je více namáhaný, a může vyžadovat dřívější výměnu. Podobně negativním vlivem je nedostatečné mazání turbodmychadla, které pak vede k jeho poškození.

Zdroj: whichcar.com.au, carprousa.com

Autor: Martina Šťastná
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu