Vytvořit správně záchrannou uličku dokáže zachránit lidský život! Jak se v případě kolony chovat?

Jistě jste v poslední době v médiích zaznamenali několik novinek ohledně tvoření záchranné uličky. Od 1. 10. 2018 jsme se konečně vyrovnali zbytku pokročilé a vyspělé Evropy i v oblasti jízdy na víceproudých komunikacích. Do tohoto dne jsme byli jakýmsi pravěkem, neboť se záchranná ulička tvořila přesně obráceně, než ve zbytku Evropy. Proto se dnes podrobně podíváme, jak by měla správně vypadat a kdy ji vytvořit.

Proč se záchranná ulička tvoří?

Záchranná ulička se tvoří zejména na víceproudých komunikacích, avšak volný pruh pro průjezd byste měli nechat i na jakékoliv jiné silnici. Hlavním důvodem zmatků bylo donedávna odlišné tvoření, avšak nyní platí pravidlo pravé ruky, které si popíšeme později. Volný prostor je potřeba zejména pro projetí sanitek a vozů Hasičského záchranného sboru nebo Policie ČR. Na našich dálnicích se totiž prakticky denně stávají smrtelné nehody, a proto musíte umožnit průjezd právě těmto záchranným složkám. V boji o život jde totiž o vteřiny, tudíž nemohou být lékaři nebo hasiči při příjezdu k nehodě jakkoliv zdržováni.

Jak by měla záchranná ulička vypadat?

Záchrannou uličku musíte vytvořit vždy, přijedete-li ke koloně a to neprodleně ještě před zastavením vozidla. Pokud tak neučiníte, budete mít v případě příjezdu vozu s modrým majákem obrovské problémy. Šířka vytvořené uličky musí být nejméně 3 metry, což by mělo bohatě stačit i širokému hasičskému vozu. Vy, jako fyzická osoba ji však využít nemůžete, neboť je určena pouze pro vozidla s právem přednostní jízdy. V opačném případě můžete dostat pokutu až 25 tisíc korun, což rozhodně není málo.

Jak tedy záchranou uličku tvořit?

Jak už bylo řečeno, uličku musíte vytvořit ještě před zastavením vozidla v koloně. Na dvouproudé komunikaci se oba pruhy rozestoupí co nejblíže ke svému okraji, aby volný pruh vznikl uprostřed silnice.  Na tříproudé komunikaci platí již zmiňované pravidlo pravé ruky. Levý pruh se bude řadit co nejblíže k levému okraji vozovky a všechny zbylé pruhy se budou naopak tlačit k pravému okraji silnice. Zároveň je v uličce nutné ponechat dostatek volného prostoru mezi vozidly, aby se automobily s právem přednostní jízdy mohly v uličce například otočit nebo zastavit. Stejný systém platí ve všech okolních státech, včetně Rakouska a Německa.

K záchraně lidského života mnohdy stačí pouze správně vytvořená záchranná ulička. Pokud tedy budete dojíždět do kolony, vytvořte ji. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoct vy sami. Proto neupírejte tuto možnost ani ostatním, kteří neměli takové štěstí a stali se účastníky vážné dopravní nehody.

Autor: Karel Mareš

#kvíz 1 / 1 | Jak by měla být záchranná ulička minimálně široká?

Jak by měla být záchranná ulička minimálně široká?

zavřít reklamu