Výrobci automobilů odkládají svolávací akce pro minimalizaci negativity, tvrdí studie

I mistr tesař se někdy utne, ovšem zatímco mistr tesař svým utnutím znehodnotí maximálně jeden produkt, v případě velké automobilky znamená takové utnutí problém opakující se v mnoha kusech automobilů. Na řadu proto přichází svolávací akce, která má zaručit, že se daný problém vyřeší. Jak ale prozradila nedávná studie jedné z amerických univerzit, ukazuje se, že až 73 % svolávacích akcí je odkládáno.

Šest velkých jmen

Důvodem, proč automobilky neprovádějí svolávací akce hned, jak na závodu přijdou může být podle studie snaha zamezit negativní pozornosti, pro co nejlepší výsledky na akciových trzích. Studie se zaměřila na šest automobilek s veřejně obchodovatelnými akciemi, které působí také v USA.

Konkrétně se jedná o Chrysler, Ford, GM, Hondu, Nissan a Toyotu. O tom, jak závažná chyba se ve voze objevila, a tedy jak velkou vlnu negace může automobilka schytat podle studie svědčí iniciace svolávací akce. Taková iniciace přichází v momentě, kdy je chyba natolik závažná, že může způsobit problémy.

Z výzkumu vyšlo najevo, že automobilky buď vědomě či nevědomě zdržují vyhlašování svolávacích akcí ve snaze načasovat oznámení problému veřejnosti na období, ve kterém podobná věc může ublížit nejméně, respektive může nejméně ovlivnit hodnotu celé společnosti a vývoj ceny jejích akcií.

Kalkul

Zajisté se v dnešní době nedočkáme podobného kalkulu se kterým v minulosti operoval například Ford u svého modelu Pinto, ovšem je patrné, že automobilky stále zahrnují do procesu svolávacích akcí a odstraňování problémů na svých vozech určitou míru vypočítavosti.

Řidiči jsou tak vystavováni určité míře nejistoty a diskomfortu, zda není součástí právě jejich nového vozu určitá míra chyb, kvůli kterým a neochotě automobilky je řešit, se může dostat do problémů.

Zdroj: Indiana University Kelley School of Business, Car and Driver

Autor: Jan Černý
zavřít reklamu